Trudne relacje startupów z inwestorami. W ciągu roku uległy pogorszeniu
Aż 71% założycieli startupu ocenia swoje relacje z inwestorami jako gorsze niż przed rokiem. Tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Sifted wśród założycieli i liderów startupów.
Dane zebrane przez portal w ankiecie nie napawają optymizmem. Złe relacje z inwestorami mogą rzutować na końcowe powodzenie samego projektu. Tymczasem aż 27% respondentów uznaje, że ich relacje z inwestorami są znacznie gorsze niż przed rokiem. 44% badanych oceniło, że stan ten uległ pogorszeniu. Dla porównania w podobnym badaniu przeprowadzonym rok wcześniej pogorszenie lub znaczne pogorszenie wskazywała jedynie połowa respondentów. Teraz jest to w sumie 71%.
Warto przeczytać: Wartość inwestycji venture capital w Polsce spada. Dane za pierwszy kwartał 2024 roku są rozczarowujące
Trudności w relacjach
Powodów tego typu odczuć należy upatrywać w kilku kwestiach. Kierujący startupami coraz częściej uważają, że ich inwestorzy nie są pomocni. 44% z nich uważa, że nie uzyskało od nich pomocy w tworzeniu strategii biznesowej, a blisko ⅔ badanych stwierdziło, że nie uzyskało od nich żadnej osobistej pomocy. Liderzy startupów skarżą się również na presję, którą narzucają na nich przedstawiciele funduszy. 76% respondentów stwierdziło, że wysokie oczekiwania inwestorów były przyczyną pogorszenia się ich zdrowia psychicznego w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Inwestorzy wymagają, a nie pomagają
Wyniki badania pomagają określić również postawę prezentowaną przez inwestorów. Z całą pewnością coraz większą wagę przykładają oni do rentowności sponsorowanych inwestycji. Widać to w deklaracjach liderów startupów. Aż 84% z nich odczuło nacisk inwestora na to, by nadać w swoim przedsięwzięciu priorytet rentowności i uzyskiwaniu większych przychodów. 66% badanych miało być zachęcanych do obniżenia kosztów działalności, w tym również poprzez zwolnienia.
Niestety według badanych, z tego typu żądaniami nie wiąże się żadna merytoryczna pomoc ze strony inwestorów. 44% respondentów oceniło, że inwestorzy nie byli w ogóle pomocni w kwestiach wejścia na rynek, opracowaniu strategii marketingowej i w kontaktach z klientami.
Badanie pokazuje wyraźnie, że choć obie strony łączy wspólny cel, którym jest sukces projektu, to coraz częściej nie współpracują one ze sobą. Wręcz przeciwnie, często chcą realizować odrębne strategie, co w efekcie przynosi odwrotne od zamierzonych rezultaty.
Warto przeczytać: Założyciele startupów odczuwają niepewność. Blisko połowa z nich rozważa porzucenie projektu
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Wynalazek polskiej fizyczki doceniony. Olga Malinkiewicz powalczy o nagrodę European Inventor Award 2024
-
Z miłości do biegów. Zrezygnował z kariery zawodowej w banku i prowadzi swoją fundację
-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję