Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

E-sklep: 10 sposobów zwiększenia konwersji

Czy Twoje reklamy działają? Inaczej mówiąc: czy inwestowanie w promocję Twojej firmy, marki bądź produktu jest dla Ciebie opłacalne? Aby to sprawdzić, powinieneś mierzyć konwersję, a więc efektywność podejmowanych działań reklamowych. W poniższym artykule pokażemy Ci, dlaczego ten temat powinien Cię zainteresować i w jaki sposób łatwo i szybko będziesz mógł podnieść konwersję na swojej stronie WWW. 

Konwersja – co to takiego i dlaczego powinno Cię to zainteresować?

Jak wspomnieliśmy we wstępie, konwersja jest niczym innym, jak wskaźnikiem mierzącym efekty podejmowanych działań marketingowych. Eric Schmidt, dyrektor generalny Google stwierdził, że w dobie rozbudowanych budżetów marketingowych przestają istnieć wydatki na reklamę, a zaczyna się inwestycja w reklamę. Aby mówić o takim podejściu do działań marketingowych należy zacząć właśnie od mierzenia konwersji. 

Zdobywanie klientów staje się obecnie coraz trudniejsze, dlatego niezwykle ważne jest przekonanie jak największej ilości osób odwiedzających Twoją witrynę do złożenia zamówienia i zrealizowania transakcji. Dość powszechna dla e-sklepów jest konwersja na poziomie ok. 1-2%, co oznacza, że na 100 osób odwiedzających daną stronę jedna lub dwie dokonały zakupu. 

Dlaczego warto mierzyć konwersję?

Można zwiększyć przychody sklepu online, właśnie poprzez zwiększenie konwersji. Nie musisz wówczas skupiać się na pozyskiwaniu nowych klientów, ale na usuwaniu przeszkód, utrudniającym zakup tym internautom, którzy już znaleźli się na Twojej stronie. E-sklepy powinny regularnie analizować ilość wejść na stronę, a także liczbę użytkowników, którzy dokonali zakupu. Dzięki temu mogą wyciągnąć konkretne wnioski, ukazujące dlaczego potencjalny klient skorzystał lub nie skorzystał z ich oferty. Monitorowanie podejmowanych działań marketingowych jest obecnie niemal koniecznością. Nie wystarczy jednak mierzyć konwersji. Ważniejsze od samego procesu mierzenia jest jej zwiększanie. Dlatego poniżej znajdziesz 10 skutecznych sposobów na zwiększenie konwersji swojego e-sklepu. 

Proste i skuteczne sposoby na zwiększenie konwersji

Zobacz, jak w kilku krokach możesz zaprojektować lub zmienić swoje strony produktowe, aby zwiększyć ich konwersję. Dzięki opisanym poniżej zabiegom będziesz mógł łatwiej wpływać na decyzję swoich potencjalnych klientów do zakupu jednego lub większej ilości produktów bądź usług, które sprzedajesz. 

1. Strona produktowa

Warto skupić się na odpowiednim zaprojektowaniu strony produktowej. Jednym z ważniejszych elementów jest w tym przypadku łatwa nawigacja. Użytkownicy powinni dokładnie wiedzieć, gdzie się aktualnie znajdują i dokąd mogą się udać. Skup się na posegregowaniu produktów w odpowiednie kategorie i ulepszenie nawigacji swojej witryny. Doskonałym przykładem takiego działania jest e-sklep Zappos, który stosuje hierarchizację poszczególnych elementów charakteryzujących daną rzecz. Nawet jeżeli klient trafi na produkt bezpośrednio z wyszukiwarki, dzięki dostępnym opcjom zhierarchizowanym w górnym lewym rogu będzie mógł łatwo i szybko skorzystać z innych dostępnych opcji. 

http://www.zappos.com/ugg-classic-short-chestnut~2

Nie mniej ważny jest odpowiedni opis produktu. Zamieszczając wystarczającą ilość informacji łatwiej będzie Ci przekonać potencjalnych klientów, że oferowany produkt jest dla nich odpowiedni. Doskonałym przykładem jest przedstawienie produktów na stronie Amazon, gdzie znajduje się wiele informacji pozwalających klientowi łatwiej podjąć decyzję o zakupie. 

2. Zdjęcia wysokiej jakości

Jeden z najbardziej skutecznych elementów marketingowych na stronach WWW to obrazy. Użytkownicy chcą widzieć, za co płacą. Warto więc umieścić w witrynie zdjęcia produktów wysokiej jakości. Im więcej ich będzie – tym lepiej. Doskonałym rozwiązaniem jest ukazanie danego produktu z różnych punktów widzenia, czego przykładem są grafiki zamieszczone w sklepie online Asos.com.

www.asos.com

3. Video do produktów

Zdjęcia są doskonałym sposobem zwiększania konwersji, jednak wszystko wskazuje na to, że przyszłość należy do filmów video. Zdjęcia posiadają ograniczenia, filmy o produkcie są natomiast kolejnym krokiem przed jego faktycznym dotknięciem. Za przykład mogą tutaj posłużyć filmy, jakie do większości produktów zastosował Answear. 

http://answear.com/119879-echo-kurtka.html

Jeżeli na swojej stronie nie masz video produktów, które oferujesz, zachęcam Cię do wykonania filmów części swojej oferty i sprawdzenia, jak skuteczne jest to posunięcie. 

4. Dobry koszyk

Przycisk „Dodaj do koszyka” jest niewątpliwie najważniejszym elementem na stronie produktu i niestety, często najbardziej zaniedbywanym. Warto uczynić z niego podstawowe wezwanie do działania, na przykład poprzez użycie dużej pogrubionej czcionki i bezpośredniego sformułowania, jak „Kup teraz” czy właśnie „Dodaj do koszyka”.

http://www.amazon.com

Taki button można odpowiednio powiększyć i wyróżnić kolorem i czcionką, tak, jak zrobił to na swojej stronie Goodbye Crutches projektując odważny, duży przycisk „Kup teraz” wyróżniający się poprzez kontrastowe kolory przyciągające wzrok i odznaczające się na jasnym tle szaty graficznej witryny. Innym ciekawym przykładem może być miniaturowa grafika przycisku, będąca metaforą koszyka na zakupy – widoczna na przykład na stronach Amazon.com. 

5. Darmowa przesyłka

Czy wiesz, ile e-sklepów oferuje bezpłatną wysyłkę? Połowa z nich! Niektóre zawsze gwarantują darmową przesyłkę, inne po spełnieniu pewnych warunków, jak dokonanie zakupów powyżej określonej kwoty. 

Dlaczego o tym piszę? Ponieważ badania pokazują, że nawet ponad 90% internautów uważa bezwarunkową darmową wysyłkę za podstawowe kryterium dokonywania zakupów przez internet. Wysokie koszty wysyłki znalazły się również na pierwszym miejscu powodów, przez które konsumenci nie byli zadowoleni ze swoich zakupów online. 

Co ciekawe, dla potencjalnych klientów atrakcyjniejszy jest towar droższy średnio o 30%, ale z bezpłatną wysyłką, niż ten o wiele tańszy, ale pobierający dodatkowo kilka bądź kilkanaście złotych za transport. Przykładami sklepów online, w których konwersja (czyli innymi słowy sprzedaż) wzrosła o kilkadziesiąt procent po wprowadzeniu bezpłatnej wysyłki są 2BigFeet oraz Amazon. 

6. Kilka sposobów płatności

Sklepy internetowe z wysokim współczynnikiem konwersji oferuję kilka sposobów płatności. Blisko połowa internautów dokonująca regularnych zakupów online uznała, że jeżeli w danym e-sklepie nie będzie możliwe zrealizowanie płatności w formie najbardziej przez nich preferowanej, anulują oni swoje zakupy. 

Warto więc mieć na uwadze zastosowanie kilku rodzajów płatności, aby potencjalny klientów mógł wybrać spośród nich ten, który uważa za najbezpieczniejszy i najbardziej dla siebie odpowiedni. 

7. Personalizacja

Personalizacja tworzy poczucie własności, a stąd już tylko niewielki krok do dokonania zakupu. Ludzie kochają produkty, które mają dla nich osobiste znaczenie. Dlatego warto umożliwić im spersonalizowanie oferowanego produktu. Przykłady to: wybór ustawień telefonu, ekranu czy obudowy laptopa, obicia krzesła biurowego bądź wyboru stylu odzieży. 

http://www.converse.com/

Przykładem jest seria spersonalizowanych trampek marki Converse oraz możliwość projektowania biżuterii w sklepie Gemvara. 

8. Łatwiejsze wyszukiwanie

Wyszukiwanie na stronie ma kluczowe znaczenie dla skuteczności działań e-commerce. Użytkownicy muszą mieć możliwość szybkiego odnalezienia interesujących ich produktów. 

http://www.lastfm.pl/

Możesz użyć sugerowania produktów już w trakcie pisania internauty w polu wyszukiwania na Twojej stronie. Zadbaj również o odpowiednią nawigację. Ciekawy sposób na zapewnienie lepszego wyszukiwania zastosował serwis Las.fm, który dodał automatycznie rozwijane menu wyników, które znacznie zwiększyło współczynnik konwersji. 

9. Wezwanie do działania

Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu konwersji, wezwanie do działania na Twojej stronie powinno być duże, wyraźne i odważne. Dzięki temu użytkownik łatwo i szybko je zauważy. Dobierając kolorystykę czy też element tekstowy strategicznych buttonów, takich jak „Dodaj do koszyka” czy „Kup teraz” warto przetestować i wybrać najbardziej efektywną opcję. 

http://www.patagonia.com/eu/enPL/home

Warto także w widocznym miejscu umieścić buttony w stylu „Kontynuuj zakupy” oraz „Zapłać”. Doskonale zostały one użyte w witrynie Patagonia, gdzie są świetnie dopasowane do koncepcji estetycznej strony, a jednocześnie wyróżniają się spośród innych informacji tekstowych oraz graficznych.

10. Testowanie

Zanim rozpoczniesz wprowadzanie sposobów na ulepszenie swojej własnej strony produktowej i zwiększanie konwersji, polecamy najpierw przeprowadzić analitykę, a więc wykonać testy, które pozwolą z całą pewnością określić, które z tych metod są najbardziej odpowiednie dla specyfiki Twojego biznesu. Dzięki temu możesz odnaleźć problemy z interfejsem, których możesz być nieświadomy projektując nowe rozwiązanie. Już kilkunastu użytkowników pozwoli odkryć słabe punkty w zakresie użyteczności badanego elementu witryny. 

Warto dodać, że nie powinno się poprzestawać na jednym teście. Najlepiej je powtarzać – w zależności od potrzeb i oczekiwań. Pamiętaj, że trendy się zmieniają, dochodzą nowe funkcjonalności i możliwości, dlatego zmiany tego typu powinny być traktowane jak proces i powinny być kontynuowane. 

Temat zwiększania konwersji jest niezwykle pojemny, szczególnie jeśli chodzi o możliwości jego wykorzystania. A które z tych sposobów Ty używasz do poprawienia konwersji swojej witryny? Może po lekturze niniejszego artykułu planujesz wprowadzić coś nowego do swojego interfesju lub w jakiś sposób go ulepszyć? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach. 

– 10 sposobów na zwiększenie przychodów e-sklepu

– Jak stworzyć efektywną kampanię sklepu internetowego?

Piotr Wolniewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Gold 14 gru 2012 (23:12)

podstawy podstaw..