Ranking polskich platform crowdfundingowych
Które portale finansowania społecznościowego są w Polsce najczęściej odwiedzane? Jakie są warunki organizacji zrzutek na poszczególnych platformach? Same opłaty dla portali wahają się między 0% a 10% wartości zebranych pieniędzy. A różnic jest dużo więcej. Sprawdź je, zanim wybierzesz platformę na swoją zbiórkę.
Crowdfunding zmienił sposób finansowania projektów w Polsce. Pozwolił finansować przez internet wszelkiego typu inicjatywy – od indywidualnych takich jak urodziny, eventy czy organizacje koncertów, poprzez inicjatywy biznesowe, społeczne czy akcje charytatywne. Uniezależnił pomysłodawców od inwestorów czy bogatych mecenasów, przenosząc możliwość wsparcia na setki tysięcy indywidualnych osób. Idea na tyle spodobała się Polakom, że wspierają rodzime projekty i pomysły coraz chętniej i na coraz większą skalę.
Aktualnie na polskim ryku działa kilkadziesiąt platform, jednak poniższy przegląd ograniczymy do pierwszej piątki najchętniej odwiedzanych przez Polaków portali finansowania społecznościowego. Pierwszą trójkę otwiera Siepomaga.pl ze średnią z ostatnich sześciu miesięcy na poziomie 2,3 mln odsłon na miesiąc, drugie miejsce zajęła zrzutka.pl ze średnią 1,26 mln odsłon, a na trzecim uplasował się portal Pomagam.pl ze średnią 0,94 mln odsłon.
nazwa platformy |
2018 rok
|
||||||
kwiecień | maj | Czerwiec | lipiec | sierpień | wrzesień |
średnia z ostatnich 6. miesięcy w mln |
|
Siepomaga.pl | 2,3 | 2,15 | 1,85 | 2,15 | 3,15 | 2,2 | 2,30 |
Zrzutka.pl | 1,25 | 1,05 | 1,1 | 1,15 | 1,45 | 1,55 | 1,26 |
Pomagam.pl | 0,87 | 1 | 0,77 | 1 | 1,1 | 0,88 | 0,94 |
Wspieram.to | 0,32 | 0,38 | 0,32 | 0,3 | 0,27 | 0,46 | 0,34 |
Polakpotrafi.pl | 0,23 | 0,29 | 0,25 | 0,22 | 0,2 | 0,18 | 0,23 |
Dane: w mln odsłon. Źródło: Similarweb.com
Koszty zbiórek pieniężnych
Opłaty związane z organizacją, przeprowadzeniem zbiórki w internecie oraz wypłatą zgromadzonych środków różnią się w zależności od platformy. Spore różnice dotyczą zarówno opłat, jak i warunków, które muszą spełnić pomysłodawcy i organizatorzy zrzutek.
Wysokość opłat waha się od 0% do 8,5% prowizji pobieranej od zgromadzonego kapitału. Nie są to jednak jedyne koszty związane z pozyskaniem finansowania, ponieważ należy jeszcze zapłacić tzw. opłaty transakcyjne – związane z wypłaceniem zgromadzonych środków przez organizatorów lub opłatami dla firm płatniczych pośredniczących w realizacji płatności wynoszące od 0% do 2,5%.
nazwa platformy | zakres |
KOSZTY ORGANIZACJI ZBIÓREK – OPŁATY POBIERANE PRZEZ PLATFORMY |
|||
łączne koszty | od zebranych środków | od wypłaty pieniędzy | |||
Zrzutka.pl* | każdy rodzaj projektu | 0% | 0% | 0% | |
Siepomaga.pl | tylko charytatywne projekty | 6% | 6% | 0% | |
Pomagam.pl | każdy rodzaj projektu | 7,50% | 7,50% | 0% | |
Polakpotrafi.pl | każdy rodzaj projektu | 9,90% | 7,4 %** | 2,50% | |
Wspieram.to | każdy rodzaj projektu | 10% | 8,5%*** | 2,50% | |
* Zrzutka.pl utrzymuje się z dobrowolnych darowizn ** od każdego projektu zakończonego sukcesem |
|||||
***opłata pobierana od projektu, który uzyska min 100% wsparcia. Prowizją nie są objęte tylko wybrane projekty, obrandowane jako „Non Profit” |
Warunki zbiórek
Różnice w zasadach organizowania zrzutek dotyczą zarówno terminów wypłat zgromadzonych środków przez pomysłodawców – od natychmiastowych do nawet 14 dni, czy też zasadach organizacji zbiórek lub podmiotach, które mogą zorganizować zbiórki. Główne zasady, a także różnice zostały z ebrane i opisane w poniższej tabeli.
NAZWA PLATFORMY | ZASADY: | KTO CZUWA NAD ROZDYSPONOWANIEM ŚRODKÓW: | PRZYDATNE LINKI: |
Zrzutka.pl | Zrzutkę może założyć każdy (osoba prywatna, firma, fundacja – bez ograniczeń), na dowolny, zgodny z prawem cel. Obowiązuje szczegółowa weryfikacja danych osobowych organizatorów ‘zrzutek’, procedura ta opisana jest tutaj – https://zrzutka.pl/pomoc/bezpieczenstwo/jakie-dokumenty-musze-przeslac-w-czasie-weryfikacji. Wypłaty możliwe są tylko na jeden rachunek przypisany do profilu organizatora na skutek wykonania przelewu weryfikacyjnego (więcej na ten temat https://zrzutka.pl/pomoc/finanse/na-jaki-numer-rachunku-realizowane-sa-wyplaty). Na zrzutkach znajdują się oznaczenia informujące o tym, jaką weryfikację przeszedł organizator i jego zrzutka – warto zapoznać się z artykułem https://zrzutka.pl/blog/71/bezpieczenstwo-i-weryfikacja-na-zrzutka-pl. | organizator zbiórki | wypłaty realizowane są natychmiast po ich zleceniu na zweryfikowane konto bankowe organizatora zbiórki |
Siepomaga.pl | Apele zgłaszane są tylko przez fundacje, które reprezentują podopiecznych. To właśnie po stronie Fundacji leży obowiązek pierwszej weryfikacji celu zbiórki oraz wydatkowanie zebranych środków. Następnie zbiórki w Siepomaga.pl trafiają do zespołu redakcyjnego siepomaga.pl, gdzie następuje ich powtórna weryfikacja i w ostatecznej formie trafiają do serwisu. | siepomaga.pl oraz fundacje organizujące zbiórki | wypłaty realizowane są po ich zleceniu przez fundację zbierającą środki (nie później niż w terminie 4 dni roboczych od dnia złożenia zlecenia wypłaty za pośrednictwem Serwisu). |
Pomagam.pl | Zbiórkę może założyć każdy (osoba prywatna, firma, fundacja – bez ograniczeń), na dowolny, zgodny z prawem cel. Organizatorzy nie są identyfikowani na podstawie dokumentów (a przynajmniej nie ma informacji o takiej weryfikacji w regulaminie dostępnym pod adresem https://pomagam.pl/regulamin) , a wypłaty środków są możliwe “na dowolny prywatny rachunek bankowy prowadzony przez bank mający siedzibę w Polsce”. | organizator zbiórki | wypłaty realizowane są raz dziennie (po ich zleceniu) na konto bankowe podane przez organizatora zbiórki. |
Polakpotrafi.pl | Zbiórkę może założyć każdy (osoba prywatna, firma, fundacja – bez ograniczeń), na dowolny, zgodny z prawem cel. | organizator zbiórki | wypłata następuje po zakończeniu okresu gromadzenia środków, w terminie 14 dni. |
Wspieram.To | Zbiórkę może założyć każdy (osoba prywatna, firma, fundacja – bez ograniczeń), na dowolny, zgodny z prawem cel. | organizator zbiórki | Środki zgromadzone na wsparcie kampanii przelewane są na rachunek bankowy Projektodawcy w terminie 7 dni roboczych od zakończenia kampanii. |
Bez względu na popularności platformy, warunki organizacji zbiórek czy opłaty warto, aby każdy, kto rozważa organizację zbiórki w internecie zapoznał się z powyższą analizą, która może pomóc w podjęciu decyzji o wyborze portalu do realizacji swojej inicjatywy.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Tylko 40 proc. start-upów osiąga regularne przychody. Raport „Polskie startupy 2018”
- Crowdfunding a podatki. Jak rozliczyć przychody ze zbiórki społecznościowej?
- Platformy crowdfundingowe w Polsce i na świecie
materiały prasowe