Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak sprawdzić czy pomysł na biznes jest dobry?

Powodzenie w biznesie jest uzależnione od dobrego pomysłu. Jednak pojawia się pytanie skąd wiadomy czy dana idea jest słuszna i może odnieść sukces w biznesie? Odpowiedzią jest m.in. Lean Canvas, stworzony przez Asha Maureya. To właśnie dzięki jego prostemu systemowi można bezpłatnie i samodzielnie sprawdzić swój pomysł na biznes.

Foto: YAY Foto/ MilanMarkovic78

W dobie szeroko dostępnych środków na własną działalność gospodarczą, pojawia się coraz więcej pomysłów, jednak nie każdy z nich jest dobry. – Niestety niektórzy zapominają, że dotacja nie zwalnia z rzetelnej kalkulacji rentowności i wymogu realizacji planów komercyjnych, a jedynie koncentrują się na kalkulacji wydatków i realizacji wskaźników projektowych – mówił przed kilkoma tygodniami Marek Ignor, prezes DFR dla MamBiznes.pl. Dlatego też warto przetestować każdy z pomysłów na biznes, gdyż w przypływie euforii eliminujemy wszystkie wady.

Model Lean Canvas

Jednym z najprostszych sposobów na przetestowanie swojego pomysłu jest model Lean Canvas, który opiera się o Business Model Canvas. Opracował go przed kilkoma laty Ash Maureya w książce Running Lean. Jego model w prosty sposób pokazuje czy dany pomysł na biznes faktycznie może odnieść sukces.

Lean Canvas, czyli jak sprawdzić czy pomysł na biznes jest dobry?

W ramach modelu Lean Canvas jest dziewięć obszarów, które opisują wartość dla klienta, produkt oraz finanse. Wystarczy je wypełnić, aby móc „chłodnym okiem” spojrzeć na własny pomysł na biznes.

Jak wypełnić model Lean Canvas?

  1. PROBLEM
    Pierwszą rubryką, która należy wypełnić jest „problem”. Zastanów się nad tym jaki problem rozwiązuje twój pomysł (skup się przede wszystkim na jednym). Jednocześnie warto wypisać sobie wszystkie alternatywne rozwiązania tego problemu. Dzięki temu będzie można poznać konkurencję.

  2. ROZWIĄZANIE
    W tej rubryce zastanów się nad sposobem, który rozwiązuje wcześniej wspomniany problem.

  3. KLUCZOWE MIARY
    W tej części musisz zastanowić się , kiedy będziesz mógł powiedzieć, że odniosłeś sukces. Ważne jest, aby wypisać sobie wszystkie wskaźniki, którymi chcesz mierzyć swój sukces np. liczba sprzedanych produktów oraz ich docelową wartość.

  4. WARTOŚĆ
    W tej części modelu Lean Canvas zastanów się nad tym co twój pomysł daje potencjalnym klientom. Jakie korzyści odniesie Twój klient po skorzystaniu z Twojego produktu? Dlaczego to właśnie Twój pomysł ma zostać wybrany? Jednocześnie możesz przygotować tzw. elevator pitch, czyli spróbuj w kilku zdaniach sprzedać swój pomysł.

  5. NIEUCZCIWA PRZEWAGA
    Przewaga w biznesie może być kluczem do sukcesu. Warto jej poszukać i spróbować ją wykorzystać. Może to być technologia, której nie można podrobić, ale także może to być Twoja renoma lub rozpoznawalność.

  6. KANAŁY DOTARCIA
    Ważne jest, aby twoi kliencie z łatwością mogli nabyć twój produkt. Dlatego rozpisz wszystkie możliwe kanały dotarcia do nich.

  7. KLIENCI
    W poprzednich rubrykach już kilkakrotnie pojawiali się klienci. Teraz musisz ich jasno określić m.in. wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania itp. Warto również wypisać sobie kto będzie twoim pierwszym klientem.

  8. KOSZTY
    W części finansowej warto wypisać sobie na początku wszystkie koszty, które trzeba będzie ponieść. Zarówno jednorazowe, jak i zmienne czy stałe.

  9. PRZYCHODY
    Ostatnią częścią są przychody. Warto wypisać sobie wszystkie możliwe źródła przychodów. Nie zawsze muszą one dotyczyć podstawowej działalności.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.