Jak kierować firmą w czasach kryzysu?

Wielu przedsiębiorców stoi dzisiaj przed poważnym zadaniem – jak być w czasach niepewności dobrym liderem dla swojego zespołu. Jak kierować grupą i firmą, gdy przyszłość stoi pod znakiem zapytania – a życie codzienne pracowników przeszły transformację? Psychologowie podpowiadają, że dobry lider nie zmieni całkowicie swojego podejścia ani zachowania. Niepewne czasy – jak żadne inne – wymagają struktury, jasnych celów, znajomej atmosfery i kontynuacji działań. Wtedy, gdy sytuacja na froncie walki z epidemią zmienia się z dnia na dzień, dobry lider utrzymuje znajomy porządek i zapewnia swoim pracownikom strukturę. Jednocześnie jednak jest przygotowany na elastyczność, gdy sytuacja tego wymaga. Na przykład wykorzystując nowe narzędzia pracy.

Fot. Shutterstock/ lassedesignen

– Pracując zdalnie, korzystając z automatyzacji i innych technologii dobry lider pokazuje, że wciąż jest z ludźmi, że dostrzega ich troski i potencjał. Jednocześnie nimi zarządza – pokazuje, w jaki sposób szukać informacji. Parametrami naszej pracy są czułość i odpowiedzialność. Widzę wasze problemy, chcę wam pomóc, ale równocześnie wymagam – powiedział serwisowi eNewsroom Jacek Santorski, twórca Akademii Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. – Ta forma pracy zakłada łączenie delegowania odpowiedzialności z nadawaniem jej struktury. Lider dzieli się swoją władzą i pozycją, dzięki czemu w zespole pojawia się element osobistej odpowiedzialności i kreatywności. Jednak nie zrzuca z siebie odpowiedzialności za błędy. W czasach kryzysu lider powinien łączyć ze sobą te dwie umiejętności. Tak, jak w siłach specjalnych – kapitan prowadzący zespół komandosów z jednej strony deleguje na nich mnóstwo uprawnień, ale z drugiej strony bierze na siebie odpowiedzialność za trudności i porażki – wskazuje Santorski.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

eNewsroom

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*