Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Co jest najważniejsze przy zakładaniu własnego biznesu?

Co ma kluczowe znaczenie przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej? Jakie czynniki decydują o powodzeniu lub porażce własnego biznesu? W czym własna firma jest lepsza od pracy na etacie?

Na te pytania odpowiedzieli przedsiębiorcy w badaniu przeprowadzonym przez Ipsos Mori na zlecenie Microsoftu. Wynika z nich, że najważniejszymi kwestiami na starcie przygody z biznesem są klarowna wizja biznesu oraz pieniądze na rozwój firmy. Tak wskazało odpowiednio 44 proc. i 36 proc. właścicieli firm. Kolejnymi ważnymi czynnikami przy budowaniu firmy wskazanymi przez przedsiębiorców jest wiedza i umiejętności niezbędne do rozwoju produktu lub usługi(26 proc. badanych) oraz predyspozycje indywidualne (25 proc.). Pasja i wiara w produkt jest najważniejsza dla 21 proc. przedsiębiorców. Tylko 13 proc. badanych właścicieli firm odpowiedziało, że kluczowym czynnikiem jest technologia.

Wyniki badań w Polsce są zbieżne z opiniami przedsiębiorców z innych krajów europejskich, którzy podobnie podkreślają znaczenie przejrzystej wizji rozwoju oraz kapitału. Główna różnica polega na postrzeganiu kwestii umiejętności przywódczych i zarządzania ludźmi, które mają bardzo duże znaczenie dla przedsiębiorców europejskich. Dla przykładu, właśnie na tę kwestię zwraca uwagę 30 proc. uczestników badania z Czech oraz 27 proc. z Niemiec.

Bezpieczny na swoim

Poczucie bezpieczeństwa to istotny element dla 40 proc. polskich przedsiębiorców. Natomiast 33 proc. ankietowanych wskazało, że prowadzenie własnej firmy daje większy niż  w przypadku etatu poziom równowagi między pracą a domem. Właśnie na tę kwestię kładą największy nacisk przedsiębiorcy europejscy (31 proc.). Kolejnym motywem otwierania własnej firmy jest po prostu chęć zdobycia pracy, co przyznaje 33 proc. polskich respondentów. W tym przypadku średnia europejska jest dużo niższa, bo sięga 18 proc.

Tylko 29 proc. badanych przedsiębiorców uznało, że rozpoczęcie działalności łączy ze znalezieniem niszy rynkowej, dotychczas niezagospodarowanej przez innych.  Badania wskazują również, że 53 proc. polskich przedsiębiorców łączy wzrost firmy z realizacją własnych pasji i samorozwojem – np. doskonaleniem rzemiosła, czy dodatkowym czasem na sprawy prywatne. Przeczytaj także na MamBiznes.pl:

Grzegorz Marynowicz

MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.