Jak prowadzić bloga firmowego

Blogi firmowe nie są zbyt popularną metodą komunikacji z klientem, mimo że jest to bardzo dobry sposób na budowanie wizerunku firmy w sieci. Z jednej strony może to być znakomite uzupełnienie treści fachowej strony, a drugiej społecznościowy charakter nada tej komunikacji bardziej przyjazną, ludzką twarz.

Najważniejszym pytaniem jest oczywiście – co mi to da? Warto wiedzieć, że odpowiednio napisany, wartościowy tekst przyciągnie użytkowników na nasz blog, a stamtąd już krótka droga do strony internetowej lub sklepu. Tego typu treści na dłużej pozostawią klienta na stronie i jeśli go zainteresują, to z pewnością będzie on częściej zaglądał w to miejsce, a co za tym idzie wzmocnimy w jego świadomości naszą markę.

Przy okazji jest to możliwość do przedstawienia siebie i firmy jako profesjonalistów, którzy znają się na tym, czym się zajmują. To może być bardzo ważne zarówno dla dużych przedsiębiorstw, które chcą wzmocnić swój wizerunek, ale również dla małych, dopiero wchodzących lub rozwijających się firm, które mogą się w ten sposób pokazać z jak najlepszej strony.

Co pisać

Teksty powinny dotyczyć przede wszystkim tego, co zainteresuje naszych klientów i na czym się znamy. Dla przykładu idealnymi tematami dla firmy zajmującej się sprzedażą farb będą sposoby prawidłowego malowania lub odpowiedniego doboru farby do pomieszczenia. Zatem dość prostym i z pewnością sutecznym sposobem na przyciągnięcie użytkowników na bloga będą poradniki, recenzje czy rankingi, bo są to treści bardzo często szukane w sieci.

Kolejną tematyką poruszaną w postach powinny być bieżące informacje firmowe oraz branżowe. Warto informować o sukcesach, nowych inwestycjach czy zmianach – w ten sposób klient będzie wiedział co się dzieje w firmie i z pewnością stanie się mu ona bliższa. Z drugiej strony, w przypadku zdobycia już stałej ilości czytelników warto zwrócić się do nich z pytaniem o czym chcieliby czytać. Gdy dopiero budujemy wokół bloga społeczność także sprawdzać na forach najczęstsze problemy, które możemy przybliżyć lub rozwiązać za pomocą naszych artykułów.

Z kolei posty związane z branżą sprawią, że nie tylko my będziemy trzymać rękę stale na pulsie, ale wzbogacimy wiedzę na ten temat naszego czytelnika i potencjalnego klienta.  

Jak pisać

Najprostszą odpowiedzią na to pytanie byłoby – fachowo i zrozumiale. Trzeba mieć świadomość, że w tego typu miejscach język powinien być nieco luźniejszy niż ten spotykany na oficjalnych stronach, ale także bardziej formalny niż ten, którego używamy w komunikacji np. na Facebooku.

Do każdego tekstu powinny zostać dołączonego zdjęcia, grafiki lub w razie możliwości filmy czy statystyki. To z pewnością nie tylko uatrakcyjni post wizualnie, ale również podniesie jego wartość.

Ile pisać

Tak samo jak w przypadku innych metod marketingu internetowego warto wcześniej zaplanować sobie działania. Ten scenariusz powinien zakładać nie tylko ogólna tematykę bloga (związaną oczywiście z tym, czym się zajmujemy), ale także ilość wpisów, które będziemy publikować w ciągu np. miesiąca. To bardzo ważne, bo z założenia blog nie może być związany z jednorazową aktywnością, ale powinien cechować się systematycznością wpisów.

Według badań 2-3 wpisy na miesiąc mogą zwiększyć ruch na stronie nawet dwukrotnie, a ponad 15 postów aż pięciokrotnie. Oczywiście jest to uzależnione przede wszystkim od jakości wpisów, ale fakt, że posiadanie bloga firmowego działa na ilość wyświetleń strony internetowej lub sklepu jest niezaprzeczalny.

Kto powinien go prowadzić

Musimy mieć świadomość, że blog mimo swojego mniej oficjalnego charakteru, to wciąż wizytówka firmy. Dlatego powinna go prowadzić osoba, która nie tylko umie pisać poprawne teksty, ale również posiada wiedzę w zakresie naszych działań.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby powierzenie prowadzenia bloga osobie, która jest zatrudniona w naszej firmie. Zna ona specyfikę firmy, produkty, branżę. Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby treści na bloga tworzyło kilka osób, a jedna z nich nadzorowałaby ich pracę.

Czasami jednak, mając w szczególności na uwadze atrakcyjny sposób pisania, ciężko takiego pracownika znaleźć. W tej sytuacji często zleca się stworzenia i prowadzenia bloga agencji lub osobie z zewnątrz, ale wtedy powinniśmy na bieżąco monitorować zamieszczane tam treści – sztuka dobrego pisania to jedno, a merytoryka tekstów pod którymi najczęściej widnieje nasze logo to drugie.

W obecnych czasach blogosfera jest tak rozwinięta, a założenie bloga proste, że błędem byłoby nie skorzystać także i z tej formy promocji swojej firmy w sieci. Oczywiście wymaga to więcej pracy oraz wiedzy niż np. prowadzenie firmowego Facebooka, ale przy odpowiednim rozreklamowaniu i zatroszczeniu się o jakość, może okazać się bardzo skutecznym sposobem na e-marketing. 

Michał Wysoczański