Jak zostać home stagerem?

Co zrobić, by zwiększyć szanse na sprzedaż mieszkania? Jak przygotować lokal, by zyskał na atrakcyności w oczach potencjalnych klientów? Właściciele mieszkań coraz częściej korzystają z home stagingu, czyli przygotowaniu lokalu pod sprzedaż. – Home stager zazwyczaj pracuje z tym, co ma. Aranżuje, depersonalizuje, przerabia, odświeża. Nie projektuje, nie robi wizualizacji jak architekt – podkreśla Monika Kabus z Nove-m. Home staging to także sposób na niezły biznes.

Fot. Ingimage

Większość osób z pewnością będzie utożsamiać home staging z architektem wnętrz. Jednak jak się okazuje, są to dwie różne profesje. – Różnice możemy zauważyć też w samym procesie wykonywania usługi. – Architekt wnętrz wnikliwie poznaje potrzeby klienta i w odpowiedzi na nie przygotowuje projekt wraz z rekomendacją wykonawczą. Jego sukces mierzony jest zadowoleniem przyszłych lokatorów – tłumaczy Monika Kabus. – Dla home stagera najważniejsze są zupełnie inne kwestie – jego sukces mierzony jest ilością zainteresowanych potencjalnych klientów i subiektywną oceną wartości nieruchomości na podstawie pierwszego wrażenia, jakie wnętrze po sobie zostawi – dodaje.

Home staging w Polsce coraz bardziej popularny

Pomimo tak dużych obecnie obrotów na rynku nieruchomości, nie każde mieszkanie może zostać szybko sprzedane. Dlatego niezbędna jest często pomoc profesjonalisty. – Rynek nieruchomości jest ogromny i wciąż ewaluuje. Świadomość korzyści płynących z usług home stagingu jest coraz większa, ale nadal mam wrażenie, że jesteśmy na etapie początków rozwoju tej dziedziny – podkreśla specjalistka.

O tym jak dużą rolę posiada ten biznes w sprzedaży nieruchomości mogą świadczyć liczby. Cena transakcyjna może podnieść się nawet o 6,9 proc. po skorzystaniu z home stagingu. Ten wzrost pokazuje także jak dużych zarobków może spodziewać się home stager. Zresztą jak podkreśla przedstawicielka branży – Jak home stager jest pracowity i kreatywny to zyski są stałe i nie małe.

Jak zacząć przygodę z home stagingiem?

W tym biznesie niezbędna jest kreatywność oraz umiejętność sprzedażowa. Przed otworzeniem własnego biznesu warto dokładnie przeanalizować rynek. Dzięki temu można zwiększyć prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.

Zaletą tego biznesu jest jego niska kapitałochłonność. – Właściwie nie trzeba mieć kapitału. Trzeba mieć, jak ja to mówię flow do tej roboty. Bardzo ważny jest zapał do pracy i sprawdzona ekipa do drobnych remontów – mówi Monika Kabus. – Ja wydałam na start jakieś 3 tys. złotych na stronę internetową – dodaje.

Proces przygotowywania nieruchomości do sprzedaży

Wszystko zaczyna się od konsultacji. – Oglądam nieruchomość, oceniam stan, analizuję okolicę i potencjalnych nabywców, czyli analiza. Dostarczam informacji i wskazówek, jak przygotować poszczególne pomieszczenia. Czy przygotowujemy nieruchomość pod rodzinę z dziećmi, czy np. pod studentów i wynajem długoterminowy – mówi ekspertka.

Kolejnym etapem jest przygotowanie raportu. Zawiera on plan przygotowania nieruchomości do sprzedaży wraz z kosztorysem skonstruowanym na podstawie wstępnych założeń budżetowych. Warto także uzupełnić go zdjęciami.

Trzecim etapem jest podpisanie umowy na home staging zgodnie z poczynionymi ustaleniami w ramach zaakceptowanego budżetu. To właśnie w tym czasie rozpoczyna się właściwy remont.

Ostatni etap to wykonanie aranżacji finałowej oraz profesjonalne przygotowanie do sesji zdjęciowej. Gotowa oferta przekazywana jest właścicielom nieruchomości lub dedykowanemu biuru nieruchomości.

Cały proces może trwać od zaledwie kilku godzin po kilkanaście dni. Proces przygotowania nieruchomości jest bardzo zindywidualizowany i zależy od stanu wyjściowego oraz omówionego zakresu prac. – Home Staging polega na tym, że ten proces ma być szybki, z minimalnym nakładem finansowym i maksymalnie dobrym efektem wizualnym. Zdolny home stager potrafi tak wykorzystać budżet, by „odrobić” go przy finalizowaniu transakcji. To inwestycja, która powinna się zwrócić, choćby przez skrócenie czasu, w którym nieruchomość jest na rynku lub mniejszą negocjacją ceny wyjściowej.

Biznes kręci się cały rok

Z usług home stagingu korzystają właściciele różnych nieruchomości: domy jednorodzinne, mieszkania, apartamenty, lokale biurowe czy też pensjonaty. Sezon trwa cały rok. – Czasem szczyt sezonu zdarza się zimą, czasem latem. Wszystko zależy od sytuacji na danym rynku nieruchomości – podkreśla Monika Kabus.

– Zawód home stagera, to czasem bycie panią od aranżacji wnętrza, a czasem to bycie tragarzem, malarzem, złotą rączką lub dokładną sprzątaczką – mówi specjalistka. – Myślę, że trafna jest przy rozważaniu usług home stagingu analogia ze sprzedażą auta. Rzadko się zdarza, by dobrą cenę uzyskiwały auta zaniedbane, brudne i z widocznymi usterkami. Tak samo jest z nieruchomością. Warto ją przygotować, by oczarowała – dodaje.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Bartłomiej Godziszewski

Komentarze

neutralny

20 sierpnia 2018 Odpowiedz

Sprzedać mieszkanie można w 15 minut. Żadna filozofia…
Porady udzielę za darmo…

to ja

20 sierpnia 2018 Odpowiedz

A jak ?

jacenty

20 sierpnia 2018 Odpowiedz

przecie to jest sposób na szukanie Jeleni którzy chcą sprzedać mieszkanie. Foty zrobione w odpowiednim świetle ich obróbka i wystawienie na sprzedaż. Do tego poduszkę uklepać z lewej strony przełożyć na prawą. Ludzie dają się dy..ć. Wszystko w temacie

Lukasz

4 grudnia 2018 Odpowiedz

ja bym tego tak nie określił. Polak jest narodem, że wszystko sam zrobi, sam naprawi – wszystko sam. Ktoś mi kiedyś powiedział rób swoje to co dobrze umiesz a inne zadania zlecaj.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*