Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Trwa gorączka grupowych zakupów

Minęło półtora roku od startu pierwszego w Polsce serwisu oferującego grupowe zakupy. Dotąd pojawiło się kilkadziesiąt innych projektów z ofertami promocyjnych zakupów. W miejsce witryn, którym się nie udało, ciągle pojawiają się nowe, szukające swojej szansy.

Z badania przeprowadzonego przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz IRC  wynika, że rynek zakupów grupowych charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem. Aż 10 serwisów ma bowiem rozpoznawalność na poziomie nie niższym niż 10%.  Liderem po tym względem jest Groupon rozpoznawany przez 83 proc. internautów. Tuż za globalnym gigantem znajduje się Gruper ze znajomością wspomaganą na poziomie 54 proc. Ostatnie miejsce na podium przypada witrynie MyDeal (35 proc.), którą goni najmłodszy ze stawki Citeam(33 proc.) .

Tropem liderów rynku podążają nowe serwisy. Citysnipper.pl, Cuppon.pl, Frupi.pl, Grupust.pl, KlubZnizek.pl, Kumulator.pl, MyGroup.pl, Okazjoteka.pl, SweetDeal.pl, WartoRazem.pl i Wgrupie.pl walczą o kawałek rynku zakupów grupowych. Większość z nich tak jak szybko powstała, tak szybko zniknie z polskiej sieci. Taki los spotkał m.in.  projekt Ruszaj.pl, należący do  grupy o2.pl. Po wpisaniu adresu, użytkownik zostaje przekierowany na stronę Snobka.pl. Agora (Happyay.pl) czy Axel Springer (KlubOkazji.pl) ciągle w nadziei na sukces  rozwijają serwisy. Z własnym projektem Okazje.rp.pl wystartowało także wydawnictwo Presspublica.

Porażki jednych nie zniechęcają drugich. Tylko w pierwszych trzech tygodniach września do agregatora GoDealla.pl zostało podpiętych 5 nowych serwisów. Są to: Dealowo, FanDeal, Eurobon, MainDeal i KupBon. Strona agreguje już oferty 43 serwisów z promocyjnymi ofertami. Widoczny jest także trend pojawiania się serwisów ograniczonych tematycznie lub lokalnie czego dowodem są witryny WeddingDeal.pl czy GorzowskiGrupon.pl. Według szacunków witryny GoDealla.pl ,w Polsce działa już blisko 80 serwisów zakupów grupowych, podczas gdy w Czechach jest ich około 200. Jest więc jeszcze miejsce na nowe projekty, ale o udziały w rynku będzie coraz trudniej.

Komentuje Paweł Lipiec, Ecommerce.edu.pl

Ilość serwisów grupowych może robić wrażenie. Pamiętajmy jednak, że Polacy nadal jeszcze lubią kupować tanio, mimo że co raz częściej stawimy również na jakość towarów jaki obsługi klienta. Wbrew opiniom, że zakupy grupowe to jedynie przejściowa moda, myślę, że będzie to dłuższy trend. Zapewne sam model będzie ewoluował – trudno jeszcze przewidzieć dokładnie w jakim kierunku jednak nic nie zapowiada aby ten model wyeksploatował się w ciągu najbliższego roku czy dwóch. Stworzenie samego serwisu www pracującego w tym modelu jest stosunkowo proste a więc siła zakupów grupowych tkwi w dobrych handlowcach oraz promocji ofert. W tym kontekście dziwi rezygnacja tak dużego gracza jak o2.

Czy na miejsce zlikwidowanego serwisu powstanie kolejny oparty na tym samy modelu biznesowym? Na pewno nie jeden. W połowie roku redakcja eCommerce.edu.pl szacowała, że zakończymy ten rok kalendarzowy z setką takich serwisów. Myślę, że mamy szansę „dobić” do stu polskich serwisów zakupów grupowych. Taka konkurencja jest dobra nie tylko dla konsumentów kupujących w ten sposób usługi ale również dla oferentów, którzy mają większe pole do negocjacji warunków współpracy oraz doboru zasięgu emitowanej oferty. Konkurencja wyjdzie nam na zdrowie.

Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
John 4 lis 2011 (09:49)

Ja polecam www.b2bdeal.pl !