Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Ecommerce w Turcji: jeden z najszybciej rozwijających się rynków

Według najnowszych danych, polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Zarówno teoretycy, jak i praktycy zgodnie przyznają, że potencjał e-commerce w Polsce nie został jeszcze w pełni odkryty i wykorzystany, a najlepsze czasy dopiero nadejdą. Jak to wygląda w innych krajach europejskich? Przyjrzyjmy się Turcji, która podobnie jak Polska, jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.

Światowy rynek e-commerce rozwija się w błyskawicznym tempie. Z roku na rok ranga internetowego handlu staje się wyższa. Jednym z państw, w którym e-commerce rozwija się najszybciej jest Turcja. Około 40 milionów ludzi używa w Turcji Internetu, co stanowi nieco ponad 50% populacji tego kraju i plasuje go tym samym na 11 miejscu światowego rankingu i na 5 miejscu w rankingu europejskim. Szacuje się, że ok. 10 milionów z nich kupuje online. W roku 2012 wartość rynku e-commerce wyniosła 5,4 mld euro, czyli ponad 50% więcej niż w roku poprzednim. Co sprawia, że Turecki e-commerce ewoluuje w tak szybkim tempie?

Na podstawie ogólnoświatowego badania rynku, przeprowadzonego przez Euromonitor International, oczekuje się – biorąc po uwagę stały roczny wzrost na poziomie 15,8 proc. – że internetowa sprzedaż detaliczna w Turcji odnotuje do 2017 roku łączny wzrost na poziomie 107 proc. Tendencję tę będzie umacniał rozwój technologiczny, zwiększenie liczby tureckiej populacji oraz zrównoważony wzrost zakupów przez internet. Firma badawcza szacuje, że użytkowanie internetu w sektorze e-commerce wzrośnie do 27,5 proc. w latach 2012 – 2017, a poziom wykorzystania smartfonów w tym samym okresie zwiększy się o 124,4 proc.

Istnieją cztery podstawowe przyczyny sukcesu Turcji. Pierwszą z nich jest fakt, że Turcja należy do grupy najszybciej rozwijających się krajów świata. Jej wzrost gospodarczy wyniósł na koniec 2011 r. 8,5 proc. (w 2010 r. 9,2 proc.), czyniąc Turcję 16. gospodarką świata z PKB równym 773,091 mld dolarów.

Drugim powodem jest wysoko rozwinięty system płatności. 54 miliony mieszkańców posiada karty kredytowe, dzięki czemu kraj ten zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem ich liczby. W rankingu europejskim – pod względem liczby kart debetowych – plasuje się na miejscu 3 – z 89 milionami użytkowników tych kart. Wysoka jest również liczba terminali POS, Turcja – z ilością 2100 terminali – zajmuje pierwsze miejsce w Europie.

Kolejną siłą napędową jest młode, konsumpcyjne społeczeństwo. Połowa populacji tego kraju to osoby poniżej 30 roku życia. Sprawia to, że mieszkańcy Turcji są bardziej zurbanizowani i nastawieni na używanie nowych technologii. Przyczynia się to również do zwiększenia zamożności tego kraju. 

Grupa International Coupons, właściciel m.in. portalu kodyrabatowe.pl, działającego na tureckim rynku pod szyldem indirimkodlarim.com, przeanalizował najchętniej kupowane przez tureckich e-konsumentów produkty. Okazuje się, że Turcy najchętniej kupują produkty z kategorii: moda (35%), elektronika (30%), kosmetyki i perfumy (20%) oraz produkty z kategorii wyposażenie i dekoracja wnętrz (10%).


 
Dzięki młodej populacji kraju, także media społecznościowe cieszą się w Turcji dużym zainteresowaniem. Z Facebooka korzysta tutaj blisko 32 mln osób, a Twitter zgromadził 6,5 mln użytkowników.  W efekcie kraj ten  zajmuje kolejno 7 i 11 miejsce na świecie pod względem liczby użytkowników tych serwisów społecznościowych. Turcy stanowią również 1,6% wszystkich użytkowników YouTube’a, plasując się na 14 miejscu na świecie oraz 0,7% korzystających z Pinteresta, co lokuje ich na 20 miejscu.


 
Czwartą przyczyną sukcesu tureckiego e-commerce jest świetnie zaplanowana logistyka. Dużej ilości dostarczanych usług towarzyszy wciąż wzrastająca jakość ich świadczenia. Dodatkowym atutem jest również szybkość dystrybucji lokalnej. Kilka niezależnych raportów i analiz pokazuje jasno, że Turcja staje się jednym z najszybszych i najbardziej efektywnych rynków na świecie.  

Turecki potencjał rynku e-commerce jest naprawdę olbrzymi. Siły napędowe oraz wielkość rynku są duże i dają ogromne możliwości rozwoju. Przewiduje się, że w momencie osiągnięcia przez to państwo średniego poziomu państw Unii Europejskiej, liczba użytkowników sieci wzrośnie do 48 milionów. Wraz z tym wzrostem, powiększy się również liczba korzystających z handlu elektronicznego i – zgodnie z prognozami – będzie to ok. 31 milionów tureckich  internautów. Przyszłość internetowego rynku w Turcji zapowiada się zatem bardzo obiecująco. 

– 10 porad jak polepszyć sprzedaż e-sklepu

– E-sklep: 12 przykładów jak poprawić sprzedaż

Michalina Szpakowska

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.