Rachunki bankowe przedsiębiorcy
Ogólnie wiadomo, że rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od przedsiębiorcy posiadania firmowego konta bankowego.
Musisz posiadać konto w banku
Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) reguluje zasady podejmowania w Polsce działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 tejże ustawy przedsiębiorca jest obowiązany do dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy stroną transakcji jest inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość należności lub zobowiązań przekracza równowartość 3 tys. euro albo równowartość 1 tys. euro, gdy suma wartości tych należności i zobowiązań powstałych w miesiącu poprzednim przekracza równowartość 10 tys. euro, przeliczanych na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonywane są operacje finansowe.
Jednakże nikt nie powiedział, że może to być tylko jeden rachunek.
Rodzaje rachunków
W myśl art. 50 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz.U. nr 140, poz. 939 z późn. zm.) banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:
-
rachunki bieżące;
-
rachunki pomocnicze;
-
rachunki lokat terminowych;
-
rachunki oszczędnościowe – wkłady oszczędnościowe.
Ważny jest fakt, że przedsiębiorca powinien zawiadomić urząd skarbowy (właściwy dla przedsiębiorcy ze względu na to, gdzie rozlicza się z podatku dochodowego), o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą.
W przypadku posiadania więcej niż jednego rachunku przedsiębiorca ma obowiązek wskazać jeden z nich jako rachunek podstawowy i zawiadomić o tym bank, w którym rachunek jest otwarty, oraz właściwy urząd skarbowy.
Powiadom US
Zawiadamiając urząd skarbowy, należy podać nazwę i adres banku oraz numer rachunku bankowego albo podstawowego rachunku bankowego.
Jeżeli przedsiębiorca posiada kilka rachunków bankowych, to powinien on zawiadomić o tym właściwy urząd skarbowy oraz bank, w którym otwarty jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą.
W tejże informacji powinien zawrzeć:
-
nazwy i adresy banków prowadzących rachunki pomocnicze przedsiębiorcy;
-
numery pomocniczych rachunków bankowych przedsiębiorcy.
Ponadto przedsiębiorca jest zobowiązany do zawiadomienia banków, w których ma otwarte pomocnicze rachunki bankowe, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą.
W sytuacji wystąpienia jakichkolwiek zmian faktycznych w danych, które muszą się znaleźć w poszczególnych informacjach przedsiębiorca jest obowiązany do zgłoszenia tych zmian w terminie 14 dni od daty ich powstania.
Zatem z samych regulacji prawnych wynika, iż przedsiębiorca powinien mieć tzw. rachunek bieżący, ale może również posiadać większą ilość rachunków bankowych otwartych, które są prowadzone w tym samym banku lub różnych bankach.
Zazwyczaj jednak nie ma konieczności otwierania rachunków pomocniczych od razu na początku prowadzenia działalności.
W rzeczywistości bankowe rachunki pomocnicze są otwierane przez tych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą za pośrednictwem oddziałów lub filii, a rachunki te służą do gromadzenia środków pieniężnych związanych z ich działalnością oraz do przeprowadzania rozliczeń pomiędzy nimi.
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Nienormowany czas pracy, czyli co oznacza dla pracownika i pracodawcy
-
Cykl Edukacyjny: obligacje skarbowe jako bezpieczna forma lokowania oszczędności
-
Cykl Edukacyjny: Inwestowanie Oszczędności. Rozpoczynamy serię artykułów o lokowaniu kapitału
-
Ekwiwalent za urlop – jak go obliczyć i czy zawsze trzeba go wypłacać?