Ceneo.pl, czyli tak się robi e-biznes
O początkach porównywarki Ceneo.pl, inwestorze, który wsparł projekt, przyczynach sukcesu serwisu, modelu biznesowym tego typu witryn, sprzedaży Ceneo właścicielowi Allegro i Gadu Gadu, współpracy z QXL Poland oraz obecnym zajęciu twórców serwisu w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiadają Łukasz Zych, i Marcin Chwalik, pomysłodawcy porównywarki Ceneo.pl.
Czy możecie Panowie opowiedzieć genezę powstania Ceneo.pl. Kto, kiedy i jak spowodował, że projekt ujrzał światło dzienne?
Łukasz Zych: Pomysł na porównywarkę pojawił się na początku 2004 r. Początkowo porzuciliśmy go, ale na szczęście w drugiej połowie roku powróciliśmy do tematu i zaczęliśmy zastanawiać się jak zbudować taki serwis. W lutym 2005 Ceneo ujrzało światło dzienne. W tamtym okresie rynek polski e-commerce stanowiło Allegro i garstka e-sklepów, czuliśmy jednak, że sklepów internetowych będzie coraz więcej, a kupujący będą coraz częściej sięgali po zakupy online.
O ile dobrze pamiętam to w projekt Ceneo.pl zainwestował Tato jednego z Was. Czy możecie powiedzieć jak to wyglądało bo to ciekawa historia.
Marcin Chwalik: Tak, to prawda, ale to nie znaczy ze negocjacje należały do łatwych. Musieliśmy przygotować profesjonalny biznesplan i później skrupulatnie się z niego wywiązywać. Z perspektywy czasu oceniamy tą decyzje pozytywnie – firma była w stanie wejść na kolejny etap rozwoju a i inwestorzy zrealizowali odpowiednią stopę zwrotu na swojej inwestycji.
Jakie trudności spotykały Was na początku działalności?
Marcin Chwalik: Początki nie należały do najłatwiejszych, mieliśmy skromny budżet, technologia była trudna do wytworzenia, firma w zasadzie liczyła sobie 5 osób. Musieliśmy przekonywać zarówno sprzedawców jak i kupujących, że witryny porównujące ceny niosą wiele korzyści.
W pierwszych miesiącach na Ceneo prezentowane były tylko cztery kategorie produktów: fotografia, sprzęt AGD, komputery oraz sprzęt RTV, a serwis odwiedzało kilkadziesiąt tysięcy użytkowników.
Łukasz Zych: Przez te 5 lat udało nam się przebyć bardzo ciekawą ścieżkę, od prawdziwego startapu – pisanego nocami w domu, do 80 osobowej firmy wchodzącej w skład dużej globalnej firmy Naspers. Współpracujemy z około 2000 e- sklepami, porównujemy ceny 3,5 mln unikalnych produktów, co daje w sumie niemal 7 mln ofert sklepów. Miesięcznie serwis odwiedza ponad 4 miliony unikalnych użytkowników.
Ile osób pracuje obecnie w Ceneo.pl?
Marcin Chwalik: Zespół Ceneo to dzisiaj 80 osób.
Ceneo.pl jest liderem wśród porównywarek. Czy startując z Ceneo.pl byliście pierwszym tego typu projektem czy może po prostu zrobiliście serwis lepszy od konkurencji?
Łukasz Zych: W lutym 2005 roku – kiedy to Ceneo zaczynało swoją działalność w sieci – na polskim rynku było kilka porównywarek. Zdaje się, że pierwszą porównywarką cen w naszym kraju było Gemini.pl lub 9sekund.pl. Dzisiaj już chyba nie istnieją. Pierwsze kroki w każdym biznesie (szczególnie w internetowym) są bardzo trudne, wymagają wielu trudnych decyzji, determinacji oraz szczęścia.. Dziś z perspektywy czasu uważam, że mieliśmy sporo szczęścia do osób które spotkaliśmy oraz okoliczności rynkowych, ponadto trafiliśmy w odpowiedni czas na rynku. Rok dwa wcześniej lub później powtórzenie sukcesu mogło by być trudne.
Marcin Chwalik: My od początku zakładaliśmy, że Ceneo będzie numerem jeden w Polsce i do tego dążyliśmy. Opcja bycia średniakiem na polskiej scenie internetowej nie wchodziła w grę.
Na czym zarabia Ceneo.pl. Jaki jest model biznesowy, struktura i wielkość przychodów? Czy opłacało się sprzedać Ceneo i czym obecnie zajmują się pomysłodawcy serwisu? O tym wszystkim w drugiej części wywiadu. Przeczytaj dalszy ciąg wywiadu. Zapraszamy!
– Tak się robi e-biznes, czyli Goldenline.pl
– Tak się robi e-biznes, czyli Photoblog.pl
– Własny start-up, czyli od zera do milionera
Są ludzie, którzy mają pomysłu a później je realizują. I to jest piękne, pokazuje to krytykowany film social network, jednak obrazuje to samozaparcie i dążenie do celu, aby stworzyć coś wielkiego. POPIERAM i 3mam kciuki za Wasze kolejne projekty! PS. zestawsekret.pl - tutaj warto zajrzeć jak interesuje Cię zarabianie w internecie, ale nie dokońca wiesz jak się za to zabrać.