55 mln zł z obligacji na remont pociągów w Trójmieście
PKP SKM w Trójmieście zyskuje pieniądze na modernizację taboru, ale również na realizację dużej inwestycji rozwojowej. Pieniądze uzyskane z emisji obligacji pozwolą uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na rozbudowę trójmiejskiej kolei.
W piątek Bank Gospodarstwa Krajowego i PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę programu emisji obligacji na kwotę 55 mln zł. Spółka wyemituje długo- i krótkoterminowe obligacje, maksymalnie z 9-letnim terminem spłaty. Jak podkreślają przedstawiciele BGK na decyzję banku o organizacji emisji wypłynęła dobra sytuacja finansowa spółki, przejrzysty sposób realizacji inwestycji, ale również wieloletnie doświadczenie jako przewoźnika.
– Ta umowa zapewnia środki krajowe do dużego projektu finansowanego przez Unię Europejską, obejmującego modernizację taboru. Dzięki temu 21 zespołów trakcyjnych będzie w głębokim zakresie zmodernizowanych – mówi Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
PKP SKM w Trójmieście to pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce, który emituje obligacje nie posiadając wieloletniej umowy przewozowej, ani umowy wsparcia, czyli gwarancji właścicieli.
Dzięki obligacjom spółka chce pozyskać fundusze na realizację projektu Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście współfinansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu spółka wybudowała 32 km linii światłowodowej na trasie Gdańsk-Rumia i zmodernizowała część peronów w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Kolejne rozpoczną się po Euro 2012. Dodatkowo trasa popularnej kolejki zostanie wydłużona o jedną stację: Gdańsk-Śródmieście.
– PKP SMK w Trójmieście to jest kluczowy przewoźnik na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu i całej metropolii. Ten przewoźnik potrzebuje dostosowywać się do nowych oczekiwań pasażerów. Wiadomo, że ich oczekiwania są coraz większe, a jeżeli tak, to i tabor, którym się posługuje przewoźnik musi być coraz lepszej jakości – dodaje Andrzej Massel.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na ponad 350 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie blisko 168 mln zł. Prace powinny zakończyć się w połowie 2014 roku.