Co powinno znaleźć się w bilansie otwarcia spółki?
Mam problem z ustaleniem bilansu otwarcia w spółce z o.o., która zawiesiła działalność na kilka lat i teraz postanowiła ją wznowić. Co powinien zawierać bilans otwarcia? Dodam, że spółka nie była zlikwidowana, a jedynie wyrejestrowana z urzędu skarbowego i zawieszona w KRS. Wiem, że w tej chwili nie istnieje już pojęcie „zawieszenia działalności”.
Bilans otwarcia spółki z o. o. po okresie zawieszenia działalności gospodarczej powinien posiadać wycenę aktywów i pasywów na dzień bilansowy. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne bilansuje się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne zaliczane do inwestycji bilansuje się według zasad, stosowanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Środki trwałe w budowie bilansuje się w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartość. Inwestycje zaliczone do aktywów trwałych bilansuje się według ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości lub według wartości godziwej; wartość w cenie nabycia można przeszacować do wartości w cenie rynkowej. Należy pamiętać, że inwestycje krótkoterminowe bilansuje się według ceny (wartości) rynkowej albo według ceny nabycia lub ceny (wartości) rynkowej, zależnie od tego, która z nich jest niższa. Ustalenie bilansu otwarcia związane jest również o operacją na koncie: Wn konto 81-3 dotyczącego kapitału (funduszu) z aktualizacji wyceny.
W pytaniu słusznie zauważono, że w polskim prawie nie istnieje pojęcie zawieszenia działalności gospodarczej, jednakże jak pokazuje praktyka „zawieszenie” można skutecznie przeprowadzić poprzez wyrejestrowanie się ze składek ZUS oraz poprzez poinformowanie naczelnika urzędu skarbowego o czasowym niewykonywaniu działalności.
Podstawa prawna: Art. 28 ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.)
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Cykl Edukacyjny: obligacje skarbowe jako bezpieczna forma lokowania oszczędności
-
Cykl Edukacyjny: Inwestowanie Oszczędności. Rozpoczynamy serię artykułów o lokowaniu kapitału
-
Ekwiwalent za urlop – jak go obliczyć i czy zawsze trzeba go wypłacać?
-
Beneficjent rzeczywisty. Co to znaczy i jakich spółek dotyczy obowiązek rejestracji?