Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy można pracować w miejscu innym niż to wskazuje umowa?

Pracodawca w umowie o pracę podaje jako miejsce pracy swoją siedzibę, natomiast w rzeczywistości każe pracować w innym miejscu – w siedzibie swojego klienta. Czy ma do tego prawo? Przecież umowa wskazuje inne miejsce pracy.

Pracodawca nie ma prawa zmuszać pracownika do wykonywania pracy w miejscu nie objętym umową o pracę. Stanowi o tym art. 29 kodeksu pracy, zawierający szczegółową regulacje dotyczącą formy, jak i treści umowy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Zgodnie z jej wykładnia taka umowa powinna przede wszystkim określać:

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy.

Oczywiście można na czas określony oddelegować pracownika w inne miejsce, ale o takiej ewentualności musi wyraźnie mówić umowa. W każdym innym przypadku, należy przyjąć, że umowa jest źle skonstruowana. A to z kolei daje prawo do jej zakwestionowania najpierw przez pracownika, a następnie przez Sąd Pracy, o ile sprawa trafi na wokandę.

Podstawa prawna: Kodeks pracy ( Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.