Czy można pracować w miejscu innym niż to wskazuje umowa?
Pracodawca w umowie o pracę podaje jako miejsce pracy swoją siedzibę, natomiast w rzeczywistości każe pracować w innym miejscu – w siedzibie swojego klienta. Czy ma do tego prawo? Przecież umowa wskazuje inne miejsce pracy.
Pracodawca nie ma prawa zmuszać pracownika do wykonywania pracy w miejscu nie objętym umową o pracę. Stanowi o tym art. 29 kodeksu pracy, zawierający szczegółową regulacje dotyczącą formy, jak i treści umowy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Zgodnie z jej wykładnia taka umowa powinna przede wszystkim określać:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
Oczywiście można na czas określony oddelegować pracownika w inne miejsce, ale o takiej ewentualności musi wyraźnie mówić umowa. W każdym innym przypadku, należy przyjąć, że umowa jest źle skonstruowana. A to z kolei daje prawo do jej zakwestionowania najpierw przez pracownika, a następnie przez Sąd Pracy, o ile sprawa trafi na wokandę.
Podstawa prawna: Kodeks pracy ( Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Przemysław Gogojewicz