Czy można prowadzić listę obecności bez wiedzy pracownika?
Pracodawca nie chce wypłacić mi zaległego wynagrodzenia. Twierdzi, że prowadził listę obecności, na której mnie nie było. Dodam, że żaden pracownik o niej nie wiedział. Ja niejednokrotnie pytałem się pracodawcy, czy jestem potrzebny i mam przyjść do pracy. Czy pracodawca może prowadzić listę obecności nie informując o tym pracowników? Czy w moim przypadku pracodawca może obniżyć mi wynagrodzenie?
Pracownikowi za czas bez pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania. Określone jest ono stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagrodzenia – 60 proc. wynagrodzenia.
Jeżeli więc pracownik chciał pracować, a pracodawca go nie potrzebował i z tego powodu pracownika nie ma na liście obecności, to nie jest to powód do odmowy wypłaty wynagrodzenia za pracę.
Podstawa prawna: Ustawa – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)
Przemysław Gogojewicz
-
„Większość moich decyzji inwestycyjnych była nietrafiona” – Tomasz Czapliński, SpeedUp Venture Capital Group
-
„Chcemy aby MediSensonic było firmą globalną, oferującą najwyższej jakości urządzenia technologiczne” – Marcin Malinowski, wiceprezes MediSensonic
-
Bogata oferta PARP. Trwają nabory w ramach Funduszy Europejskich