Czy pracownikowi zatrudnionemu na umowę zlecenia przysługuje jakikolwiek urlop?
Czy pracownikowi zatrudnionemu na umowę zlecenia przysługuje jakikolwiek urlop?
Nie. Przy umowie zleceniu nie ma podstaw prawnych do udzielenie przez pracodawcę jakiekolwiek urlopu. Podstawą prawną przyznania pracownikowi świadczenia urlopowego jest ustawa kodeks pracy, na podstawie której sporządzona jest umowa o pracę z pracownikiem. Świadczenia kodeksu pracy nie obejmują zatem zleceniobiorców, gdyż ci podpisali swoje umowy na podstawie kodeksu cywilnego. Zlecenie na czas określony bądź nieokreślony jest tylko formą wynikającą z charakteru zlecenia. Naturalnie, umowę zlecenie można zamienić na umowę o pracę, jeżeli umowa zlecenie ma znamiona stosunku pracy (stałość i charakter usługi). Dopóki jednak zleceniobiorca wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia, świadczenia urlopowe mu nie przysługują.
Podstawa prawna: Ustawa – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
Przemysław Gogojewicz