Czynniki wpływające na progresję przedsiębiorstwa
Istota innowacji
Sukcesy przedsiębiorstw zależą dzisiaj coraz bardziej od ich podatności na innowacje. Innowacje stają się bowiem czynnikiem decydującym nie tylko o rozwoju i ekspansji jednostki, ale przede wszystkim o jej przetrwaniu. Są one rozumiane jako dokonywane celowo zmiany, polegające na zastępowaniu dotychczasowych stanów innymi – ocenianymi pozytywnie w świetle kryteriów danej organizacji – i składające się w sumie na jej rozwój i postęp w gospodarowaniu.
Zmiany wprowadzają dzisiaj wszystkie firmy, nie tylko nowe i przedsiębiorcze, pragnące zdobyć rynki zbytu, ale także firmy ustabilizowane, dobrze prosperujące. Przedsiębiorstwa, które nie wprowadzają innowacji wpadają w pułapkę, w której niezdolność do innowacji osłabia konkurencyjność, szkodzi ich pozycji rynkowej i rentowności.
Współczesna firma musi stawać się organizacją innowacyjną, otwartą na nowości, postrzegającą problemy z różnych perspektyw, wrażliwą na sygnały i wyzwania rynku oraz gotową do wprowadzenia u siebie różnych zmian dostosowawczych. Musi więc rozwijać własną innowacyjność, zapewniając profesjonalne zarządzanie i tworząc warunki atrakcyjne dla ludzi wykazujących do niej skłonność.
Formy innowacyjności
W przedsiębiorstwie innowacyjność może przyjmować następujące formy:
- doskonalenie i dalszy rozwój już wytwarzanych wyrobów,
- doskonalenie i dalszy rozwój stosowanych procesów produkcyjnych,
- doskonalenie organizacji pracy , produkcji i zarządzania oraz marketingu,
- wprowadzanie nowych metod produkcyjnych opartych na szczytowych osiągnięciach nauki,
- wprowadzanie nowych wyrobów opartych na nowych technologiach.
Innowacyjność może więc dotyczyć wyrobów lub procesów i być innowacyjnością radykalną albo stopniową. W dużych przedsiębiorstwach liczy się ona głównie w momencie powstania firmy, potem w dużym stopniu zastępuje ją zdolność adaptacji. Przedsiębiorstwa te stosują również strategie innowacyjne pionierskie, promujące tzw. błyskotliwe pomysły, kierujące się zasadą „być pierwszym i najsilniejszym”.
Małe firmy mogą z powodzeniem stosować tzw. strategie naśladowcze. W takich strategiach istnieje możliwość korzystania z doświadczeń pionierów. Firmy te obsługują rynek, który pionierzy stworzyli, lecz którego w pełni nie zaspokajają. Powinny one wypełniać istniejące luki na rynku tzw. nisze rynkowe. Wykorzystując szereg czynników konkurencyjnych np. dobry serwis, lepsza jakość wyrobów, krótki cykl produkcyjny . Małe przedsiębiorstwa bardziej niż duże zakłady muszą myśleć i działać innowacyjnie, systematycznie poszukiwać nowości, rozwijać innowacyjność pracowników. Najlepsze rezultaty uzyskują one, gdy opracowują konkretne strategie wprowadzania innowacji i konsekwentnie je wdrażają, weryfikują, czyli – wiążą ze strategiami marketingowymi.