Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Elementy aliansu strategicznego

Co różni alians od fuzji?

Poruszając problematykę aliansów strategicznych nie można zapominać o tym, że alians strategiczny nie jest jedynym sposobem na zbliżenie się partnerów biznesowych. Oprócz aliansów strategicznych istnieją również inne metody współpracy między firmami, takie jak: fuzje i konsorcja. Należy również wspomnieć o programach partnerskich. Od aliansów różnią się one tym, że umowa może zostać zawarta nie tylko z firmą, ale również z osobą fizyczną nie posiadającą własnej firmy, ale posiadającą możliwości promocji firmy oferującej program partnerski. Tego typu zachęta do promowania produktów jest bardzo popularna w Internecie (wiele firm oferuje programy partnerskie zapewniające prowizje od sprzedaży ich produktów). Zaletą programów partnerskich jest też relatywnie niewielki koszt i brak skomplikowanych formalności (wystarczy stosunkowo prosta umowa pomiędzy partnerami). W tym miejscu należy omówić różnice między dwiema metodami współpracy firm, jakimi są alians strategiczny i fuzja.

W przeciwieństwie do aliansu strategicznego celem fuzji jest nie tylko współpraca między dwoma podmiotami, ale przede wszystkim przejęcie jednego z nich i stworzenie jednego wspólnego przedsiębiorstwa. W przeciwieństwie do aliansu strategicznego fuzje zawierane są pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w podobnych branżach. Wynika to z tego, że efektem fuzji jest nowe przedsiębiorstwo łączące siły dwóch firm dotychczas działających oddzielnie. Poza tym fuzje w przeciwieństwie do aliansów strategicznych (które nie muszą być bardzo kosztowne) najczęściej kojarzone są z większymi przedsiębiorstwami dysponującymi odpowiednio dużym kapitałem niezbędnym do unifikacji dwóch dotychczas różniących się systemów informatycznych, organizacji pracy itp. W zależności od wielkości łączących się partnerów następuje wymiana akcji (najczęściej pomiędzy partnerami podobnej wielkości) lub wykupienie akcji (w sytuacji, gdy jeden z partnerów jest większy i w związku z tym ma większą siłę mierzoną ilością akcji). Efektem fuzji jest nie tylko stworzenie nowego przedsiębiorstwa, ale również zmiana nazwy najczęściej polegająca na połączeniu dwóch dotychczasowych nazw (partnerzy podobnej wielkości) lub przyjęciu nazwy większego partnera. Efektem fuzji może być też zupełnie nowa, nieznana dotychczas na rynku nazwa, ale takie działanie wiąże się z pewnym ryzykiem i zwiększonymi kosztami marketingu. Poza tym tak daleko idąca zmiana może doprowadzić do utraty części klientów, którzy nie zorientują się, skąd się wzięła nowa marka i w związku z tym nie będą mieć do niej wystarczającego zaufania.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.