Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Gwarancja jakości

W dobie wysokiej konkurencji i walki o klienta liczy się nie tylko ilość sprzedanych produktów, ale również prestiż marki, jaką się reprezentuje. Jednym z wyznaczników wysokiej jakości produktów jest gwarancja na nie. Ponadto przy ubożejącym społeczeństwie dłuższa gwarancja staje się wysoko cenionym i istotnym czynnikiem stymulującym kupno.

Regulacje prawne

Dlatego często warto bliżej przyjrzeć się ofercie własnej firmy wraz z rozważeniem możliwości i opłacalności wprowadzenia dodatkowych gwarancji. Taki zabieg wiąże się z konkretnymi zobowiązaniami. Dlatego, zanim cokolwiek się postanowi, to powinno się najpierw zapoznać z prawem dotyczącym gwarancji jakości.

Odpowiednie przepisy odnajdziemy w kodeksie cywilnym, ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 ze zmianami obowiązującymi od 01 października 2003 r.

W myśl art. 577 kodeksu cywilnego w sytuacji, kiedy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, to poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (nazywany gwarantem) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Ponadto, jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Gwarant nie musi być odpowiedzialny za wszelkie wady, jakie ujawniono produktowi, bowiem w myśl art. 578 odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy, a nie spowodowanych ich niewłaściwym używaniem.

Buble na koszt gwaranta

Osoba, która wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, w przypadku wadliwości towaru powinna dostarczyć daną rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji.

Może tez wynikać z okoliczności, iż ujawniona wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady, tak postępuje się głównie z rzeczami trudnymi do transportowania chociażby z uwagi na swe rozmiary. Wówczas gwarant ma obowiązek dotarcia do wskazanego miejsca ujawnienia wady.

Zgodnie z art. 579 ust. 2 gwarant jest zobowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji daną rzecz na swój koszt do miejsca, gdzie ujawniono wadę. Warto zaznaczyć, że wszelkie niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.

W sytuacji, kiedy gwarant już po wykonaniu swoich obowiązków dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, to wówczas termin gwarancji na rzecz dostarczoną biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej.

Jeżeli natomiast gwarant wymienił część rzeczy, to tylko na daną rzecz czy rzeczy przysługuje nowa gwarancja.

W innych przypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu jedynie o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.