Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jakich błędów należy unikać przy inwenteryzacji?

Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wymaga dokonywania inwentaryzacji, za którą odpowiedzialny jest kierownik jednostki danego przedsiębiorstwa. Jednak nie precyzuje do końca kwestii technicznych i organizacyjnych dotyczących inwentaryzacji, pozostawiając to kierownictwu, które już rozpoczynając działalność powinno wprowadzić do polityki rachunkowości pewnych zasad, które pomagałyby w późniejszej poprawnej inwentaryzacji.

Czego unikać?

Inwentaryzacja w małych firmach powinna mieć uproszczony charakter z uwagi na mniejszy zakres działalności tych przedsiębiorstw. Niestety, ale przy bardziej skomplikowanych czy prowadzonych na większą skalę działaniach błędy związane z inwentaryzacją są coraz częstsze.

Najczęściej popełniane przy inwentaryzacji błędy, których zdecydowanie powinniśmy unikać to przede wszystkim: 

  • brak stosownych wewnętrznych regulacji normujących zasady przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji;
  • błędna wycena inwentaryzowanych składników;
  • błędne ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych;
  • brak właściwej kontroli przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji;
  • dokonywanie spisów bez udziału osób odpowiedzialnych materialnie albo bez udziału zespołów spisowych;
  • dokonywanie spisów z ewidencji zamiast z natury;
  • dokonywanie tak zwanych pożyczek między polami spisowymi na czas inwentaryzacji;
  • dopuszczenie do niepotrzebnego i nieuzasadnionego obrotu składnikami majątkowymi w czasie ich inwentaryzacji;
  • niedokonywanie oceny przydatności inwentaryzowanych składników;
  • niezachowanie ustawowych terminów inwentaryzacji;
  • błędne ustalenie i wycena różnic inwentaryzacyjnych;
  • niestaranna i powierzchowna weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych;
  • dokonywanie niewłaściwych kompensat niedoborów i nadwyżek stwierdzonych na artykułach sobie podobnych;
  • niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych i wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek;
  • niewłaściwy podział inwentaryzowanych składników na rejony czy tak zwane pola spisowe;
  • powoływanie do prac inwentaryzacyjnych osób niekompetentnych;
  • dotyczy to zwłaszcza osób pracujących w komisji inwentaryzacyjnej, zespołach spisowych, a także kontrolerów spisowych itp.;
  • rezygnacja z pobrania od osób odpowiedzialnych materialnie stosownych oświadczeń wstępnych i końcowych, chodzi o określenie odpowiedzialności materialnej;
  • rezygnacja z przeszkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych – lepiej dać niewielkie nakłady na szybkie szkolenie niż później borykać się z problemem nie dających się zniwelować błędów inwentaryzacyjnych;
  • rezygnacja ze spisania na odrębnych arkuszach spisowych artykułów obcych, zniszczonych, uszkodzonych itp.;
  • rozciąganie w czasie prac inwentaryzacyjnych i nieuzasadnione przerywanie tych prac na wiele dni lub tygodni;
  • wystawianie fikcyjnych dokumentów lub fałszowanie danych w arkuszach spisowych w celu ukrycia różnic inwentaryzacyjnych;
  • zaniechanie obowiązku inwentaryzacji wielu składników aktywów i pasywów;
  • zbyt łagodne traktowanie groźnych dla jednostki i niczym nie usprawiedliwionych naruszeń prawa i mienia;
  • zbyt łagodne traktowanie różnych fałszerstw i malwersacji.

Nie ukrywaj

Jak nie trudno zauważyć błędów, które można popełnić w czasie trwania inwentaryzacji jest niemało i nie zawsze wynikają one z tak zwanego „bałaganu” w przedsiębiorstwie, ale zazwyczaj z powierzania zadań dotyczących inwentaryzacji osobom niekompetentnym lub kompletnie nie przygotowanym do powierzanych im czynności.

Ponadto dla dobra firmy różnego rodzaju niedociągnięcia w działalności przedsiębiorstwa nie powinny być maskowane, a wręcz przeciwnie – powinny jak najszybciej ujrzeć światło dzienne i powinny być wraz z adekwatnym do tego raportem przedstawione kierownictwu.

Dzięki niesprecyzowanym szczegółowo zasadom inwentaryzacji znajdującym się w ustawie o rachunkowości, istnieje możliwość, aby każda jednostka jak najbardziej rozsądnie i w powiązaniu z potrzebami własnymi taką inwentaryzację przeprowadzała.
Daje to możliwość dostosowania procedur rozstrzygania i prowadzenia inwentaryzacji zgodnie ze specyfiką przedsiębiorstwa.

Ważne jest, by starano się, aby wymienionych wyżej nieprawidłowości inwentaryzacyjnych było jak najmniej, wówczas sprawnie i szybko przebiegnie cały proces, co pozwoli na rozpoczęcie dalszych działań, a nie spowoduje zastoju w firmie.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.