Kampania promocyjna
Kształtowanie budżetu promocji
Przedsiębiorstwo musi wydzielić określoną liczbę środków przeznaczonych na kampanię promocyjną gdyż od budżetu promocji zależy jakich kanałów promocji użyjemy, jak długo będzie trwać kampania promocyjna i jaki poziom profesjonalizmu możemy zastosować. Budżet powinien być:
- dostosowany do wielkości zidentyfikowanego rynku docelowego,
- do celów kampanii promocyjnej,
- do specyfikacji promowanych produktów,
- do stanu konkurencji w danej branży.
W praktyce istnieje szereg metod kształtowania, wyznaczania, ustalania budżetu promocji:
1. Procent od wartości sprzedaży produktów w poprzednim roku obrachunkowym.
Jest to bardzo często stosowana metoda kształtowania budżetu promocji, lecz nie jest najkorzystniejsza gdyż może prowadzić do marnotrawstwa środków przeznaczonych do promocji lub firmy mogą przeznaczyć zbyt małą liczbę środków na kampanię i wówczas nie zostaną osiągnięte cele kampanii promocyjnej.
2. Kształtowanie budżetu promocji poprzez wyznaczanie budżetu na promocję w przeliczeniu na jedną jednostkę produktu wytworzonego w firmie.
3. „Tyle, ile trzeba” – jest to metoda najlepsza do wyznaczania budżetu promocyjnego. Jest to celowe kształtowanie budżetu promocji, czyli na kampanię przeznacza się tyle środków ile jest potrzebnych do osiągnięcia, zrealizowania zaplanowanych celów promocji.
4. „Tyle, ile może” – tyle, ile firma może przeznaczyć na promocję. Stosowana jest przez mniejsze firmy, lub firmy znajdujące się w okresowych, przejściowych kłopotach finansowych. Wtedy należy wybrać najbardziej trafne kampanie promocyjne, które jesteśmy w stanie sfinansować.
5. „Za procesją” – jest to takie kształtowanie budżetu, w którym przeznacza się tyle środków ile przeznaczają nasi główni konkurenci w branży po to by zapobiec eliminacji naszej firmy z rynku.
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Cykl Edukacyjny: charakterystyka obligacji korporacyjnych i ryzyka inwestycji
-
Dropshipping – jak zacząć sprzedaż internetową? Praktyczny poradnik
-
Kapitał zakładowy spółki. Wszystko, co warto o nim wiedzieć
-
Publiczna prezentacja. Ekspertka podpowiada jak skutecznie przygotować się do ważnego wystąpienia