Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Likwidacja pracowniczego programu emerytalnego

Pracowniczy program emerytalny stanowią zakładowe umowy emerytalne, pracownicze umowy emerytalne oraz umowy z zakładami albo towarzystwami ubezpieczeń, umowy z funduszami inwestycyjnymi bądź statuty pracowniczych funduszy emerytalnych.

PPE do likwidacji

Pracowniczy program emerytalny mogą stanowić także umowy o wspólnym międzyzakładowym programie emerytalnym, pod warunkami opisanymi szczegółowo w artykule poświęconym zagadnieniu międzyzakładowych programów emerytalnych.

Program ten, jak i większość programów opartych na konkretnych umowach może ulec likwidacji.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o pracowniczych programach emerytalnych likwidacja pracowniczego programu emerytalnego może nastąpić na skutek opisanych poniżej przypadków:

  • likwidacji bądź upadłości pracodawcy,
  • likwidacji lub upadłości zakładu albo towarzystwa ubezpieczeń,
  • likwidacji wszystkich funduszy inwestycyjnych, w których gromadzone były składki w ramach pracowniczego programu emerytalnego,
  • likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego,
  • spadku wartości środków wniesionych w ramach programu poniżej kwoty ustalonej w umowie z zakładem albo towarzystwem ubezpieczeń, funduszem inwestycyjnym bądź w statucie funduszu emerytalnego,
  • wykreślenia programu z rejestru.

W przypadku pierwszej z opisanych powyżej sytuacji, jeżeli umowy pracowniczego funduszu emerytalnego oraz umowy o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego, zostały zawarte przez pracodawcę z różnymi funduszami inwestycyjnymi zarządzanymi przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych, to likwidacja pracowniczego programu emerytalnego może nastąpić tylko w przypadku likwidacji tych wszystkich funduszy. Znaczy to, że istnienie innego funduszu, z którym pracodawca zawarł umowę wyklucza likwidację danego. Bowiem zgodne z prawem i zasadne jest transferowanie środków do innych funduszy.

W przypadku likwidacji lub upadłości zakładu albo towarzystwa ubezpieczeń umowy z podmiotami zarządzającymi środkami powinny zapewniać w momencie likwidacji programu utrzymanie środków na rachunkach uczestników do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu.

Obowiązek pracodawcy

W przypadku:

  • likwidacji lub upadłości zakładu albo towarzystwa ubezpieczeń,
  • likwidacji wszystkich funduszy inwestycyjnych, w których gromadzone były składki w ramach pracowniczego programu emerytalnego,
  • likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego,

pracodawca ma obowiązek zapewnienia uczestnikom dotychczas istniejącego pracowniczego programu emerytalnego zawarcie umowy z nowym towarzystwem, zakładem ubezpieczeń lub funduszem inwestycyjnym.

Może też skorzystać z możliwości wnoszenia składek pracowników do innego istniejącego pracowniczego funduszu emerytalnego i im zaproponować zmianę zakładowej umowy emerytalnej w niezbędnym zakresie.

Jeżeli te trzy rodzaje umów zostały zawarte przez pracodawcę z różnymi funduszami inwestycyjnymi zarządzanymi przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych, to w przypadku likwidacji jednego z funduszy pracodawca ma obowiązek zapewnić zawarcie umowy o wnoszeniu składek pracowników do innego z tych funduszy.

Powyższy przepis prawny został również ustanowiony dla przypadku pierwszej z opisanych powyżej sytuacji, czyli jeżeli umowy pracowniczego funduszu emerytalnego oraz umowy o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego, zostały zawarte przez pracodawcę z różnymi funduszami inwestycyjnymi zarządzanymi przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych.

W sytuacji ostatecznego stwierdzenia o likwidacji pracowniczego programu emerytalnego pracodawca zobowiązany jest do przesłania uczestnikom tego programu swej decyzji prawnie potwierdzonej.

Decyzję przesyła się uczestnikom z podaniem terminu, od którego zaprzestaje naliczania i poboru składek.

Ponadto należy w niej zawrzeć przyczyny likwidacji ze wskazaniem czynności, które podjął pracodawca, które powinny być zgodne z postanowieniami ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Należy zaznaczyć, że środki zgromadzone w ramach pracowniczego programu emerytalnego uzyskane ze składki podstawowej nie podlegają egzekucji sądowej i administracyjnej.

Mogą podlegać tego rodzaju egzekucjom jeżeli powstał obowiązek ich zwrotu albo też wypłaty.Wówczas zgromadzone środki podlegają egzekucji od dnia wymagalności.
Powyższe ograniczenia nie mają jednak zastosowania do egzekucji mającej na celu zaspokojenie roszczeń z tytułu alimentów.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.