Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Najważniejszy wizerunek

Jedno z popularniejszych słów ostatnich piętnastu lat to słowo „image” czytane albo z języka angielskiego (czyli „imidż”) albo z francuskiego (czyli „imaż”), które po polsku oznacza po prostu „wizerunek”, choć to słowo rzadko słyszymy.

Wielkie zmiany

Zaistnienie funkcjonowania tego słowa nie przez przypadek jest związane z okresem największych przemian jakie miały miejsce w Polsce na przestrzeni minionych lat. Wraz ze zmianą polityki i gospodarki zaczęliśmy coraz bardziej przyglądać się Zachodowi.

W owym czasie w świadomości Polaków zaczęły dokonywać się istotne dla kapitalistycznej gospodarki zmiany. I dla nas stało się oczywistym, że na rynku może przetrwać tylko ten, kto ma coś atrakcyjnego do sprzedania. Nie ważne jak atrakcyjne jest to dla nas, ale ważne jak to odbierają konsumenci. Najważniejsze jest to, aby pokazać rzeczy takimi, jakimi chcą je widzieć nabywcy. Tyczy się to nie tylko produktów, ale również ludzi i słów, które wypowiadają, wizerunku jaki tworzą.

Można najogólniej stwierdzić, że liczy się głównie to, co ludzie chcą drogo kupić.

Ponadto istotne jest to, że ludzie kupują przede wszystkim swoje własne wyobrażenia o korzyściach, jakie może im przynieść posiadanie określonego przedmiotu lub korzystanie z pewnej usługi. Każdy „sprzedawca wizerunku” wie, że owi konsumenci niekoniecznie kupują prawdziwe korzyści, lecz to, co wydaje się przynosić im pożądane korzyści. Właśnie w tym najprawdopodobniej należy szukać rozwiązania tajemnicy powodzenia pojęcia wizerunku (image).

Pojęcie wizerunku

Istnieje wiele definicji tego poję­cia. Jednak dla wszystkich wspólnym jest to, że podkreślają, iż image stanowi „subiektywne (tzn. ist­niejące w świadomości odbiorców) wyobrażenie, obraz danej firmy, pro­duktu czy osoby. Wizerunek nie musi być (i rzadko jest) tożsamy z praw­dziwym przedmiotem czy człowiekiem. Ważne, by był spójny z tożsamo­ścią.

Czynnikami, które budują wizerunek określonego człowieka, są mię­dzy innymi:

  • jego ubiór,
  • fryzura,
  • makijaż,
  • sposób mówienia i poruszania się,
  • rodzaj wykonywanego zajęcia,
  • tytuły naukowe,
  • pochodzenie,
  • środo­wiska, z jakimi się kontaktuje,
  • zainteresowania,
  • upodobania,
  • styl życia itp.”

Zauważono, że jeżeli prawdą jest, iż większość ludzi kupuje obrazy, powstałe w ich marzeniach bądź wyobra­żeniach i że często marzenia większej ilości osób są w jakiś sposób do siebie podobne, to warto właśnie na wytworzeniu obrazów odpowiednich dla danej grupy konsumentów należy się koncen­trować.

Jednak wówczas pojawia się pytanie skąd konsumenci mają się dowiedzieć, co właśnie jest akurat dla nich stworzone, bo przecież nie zawsze na półce w sklepie czy nie w każdej firmie znajdziemy produkt czy usługę, którego (której) konkretnie poszukujemy. Stąd niesamowity wzrost zapotrzebowania na reklamę.

Obrazy na sprzedaż

To zadaniem reklamy jest kreowanie obra­zów, które utrzymają w stykających się z nimi ludziach stan ciągłego niezaspokojenia potrzeb, które mają możliwość zaspokojenia właśnie przez nabywanie odpowiednich produktów. Taka sytuacja stała się największym motorem napędzającym popyt na towary rynkowe.

Ale pamiętajmy, że nie tylko sprzedajemy produkty w postaci rzeczy ale również usługi i ludzi, a często samego siebie.

Stąd wyniknęło rosnące znaczenie zawodów, które ułatwiają korektę wizerunku firmy czy indywidualnej osoby. Zawody te to specjaliści od public relations, rzecznicy prasowi, wszelkiego rodzaju wizażyści, projektanci ubiorów, a nawet dietetycy, stomatolodzy czy chirurdzy plastyczni.

W związku z powyższym zapotrzebowaniem na upowszechnianie obrazów, zwłaszcza w reklamie, ogromnie wzrosła rola mediów.

Jednak, aby zaistnieć w mediach, w reklamie należy podporządkować się specyficznym medialnym prawom. Wówczas można liczyć na to, że się odniesie sukces.

Tworząc swój wizerunek należy pamiętać, że nie jest on dokładnym odzwierciedleniem danej osoby. Tak naprawdę wizerunek prezento­wany w mediach to jedynie ta część osobowości, za którą można spo­dziewać się najwyższej zapłaty w najcenniejszej dla danej osoby postaci. Na przykład zapłaty może mieć postać uznania, sławy, popularno­ści lub chociażby wzrostu zaufania ze strony potencjalnych klientów. Ponadto wizerunek to swoista oferta. Jak każde oferta, tak i ta musi mieć określonego adresata.

Wizerunek dopasuj do potrzeb

Przed stworzeniem i wypromowaniem siebie lub kogoś innego należy zdecydować, komu chce się spodobać i odpowiednio do potrzeb tej osoby (czy też grupy osób) należy wyeksponować pewne cechy promowanej posta­ci.

Przykładowo, jeśli odbiorcą usług danej osoby mają być emeryci, to należy postarać o to, aby postrzegano ją jako kogoś o stałych poglądach, budzącego poczucie bezpieczeństwa, działającego w sposób przemyślany. Natomiast nastolatkom należy pokazać to, co dla nich cenne, czyli więcej „luzu”, radości, poczucia humoru, skłonności do zabawy i ryzyka. itp.

Ponieważ wizerunek osoby czy też firmy, partii politycznej czy miasta, które się repre­zentuje ma wartość przede wszystkim ekonomiczną, to niestety podlega też wielu zasadom eko­nomii.

Dlatego oznacza to, że należy pamiętać o kilku podstawowych prawach.

Po pierwsze wizerunek może się zużyć bądź też „wyjść z mody”. Takiej możliwości powinny być świadome zwłaszcza gwiazdy pop kultury. Z tego po­wodu tak wiele pracy wkładają w ciągłe zmiany bądź poprawianie swego image’u.

O tej zasadzie pamiętają również politycy, którzy wybierają kilka podstawowych strategii:

  • „stawiają na młodość” – to automatycznie kojarzy się z no­wością i odmianą,
  • „idą z duchem czasu” – nie zawsze można to zauważyć w praktyce, ale dzięki kreacji odpowiednich ludzi przynajmniej takie właśnie zasady głoszą;
  • „nadążają za epoką” .

Chcąc skontaktować się z mediami, sprzedawać w nich swój image należy być czujnym, ponadto powinno się zaufać specjalistom i na bieżąco robić badania rynku bądź korzystać z udostępnionych wyników i sprawdzać, które elementy dotychczasowego wizerunku jeszcze są akceptowane, a które należy już zastąpić czymś zdecydowanie bardziej aktualnym, na co jest zapotrzebowanie.

Po drugie, należy pamiętać, że dobrze dobrany wizerunek może przynosić profity.

Dobry image to podstawa każdego biznes planu.

Jeżeli wykreowany przez Ciebie obraz własnej osoby spodoba się, to wówczas zarobisz.
Dobrze jest zatem zorientować się, co jest w danym momencie szczególnie cenione. Trzeba trzymać „rękę na pulsie” społeczeństwa, orientować się w jego zachciankach i potrzebach. Róż­ne elementy wizerunku danego człowieka trafiają w różne potrzeby odbiorców.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.