Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

O czym należy pamiętać otwierając pub?

Chcemy z żoną otworzyć pub. Jak się do tego zabrać, no i gdzie mogą być ukryte pułapki?

W pierwszej kolejności warto zapoznać się z szeregiem przepisów dotyczących otwarcia pubu. Są to m.in.:

  • ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r., nr 147, poz. 1231 ze zm.),
  • rozporządzenie z dnia 9 kwietnia 1966 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach gastronomicznych i przemysłu garmażeryjnego (Dz.U. nr 22, poz. 142),
  • rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz.U. nr 104, poz. 1096),
  • ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r., nr 173, poz. 1807 z późn. zm).

Kolejnym krokiem winno być uzyskanie zezwolenie na tzw. „wyszynk alkoholu”. Aby otrzymać tego rodzaju pozwolenie należy spełnić szereg wymogów sanitarnych opisanych szczegółowo w rozporządzeniach, np.: nie można sprzedawać alkoholu w pobliżu szkół i kościołów, lokal musi spełniać odpowiednie warunki sanitarne. Za uzyskane zezwolenie pobierana jest opłata. Uzależniona jest ona od mocy napojów alkoholowych, jakie przedsiębiorcy ma zamiar sprzedawać w swoim pubie oraz od uzyskiwanych obrotów. W pierwszym roku przedsiębiorca zapłaci 2,1 tys. zł za wyszynk trunków mocniejszych niż 18%, 525 zł – kiedy stara się o zezwolenie na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5%, ale nie więcej niż 18 % (w tym piwa). W kolejnych latach wysokość opłat uzależniona jest już od obrotów i wynosi 1,4% wartości sprzedaży oczywiście liczonej oddzielnie dla każdej kategorii, a dla najmocniejszych trunków, czyli pow. 18% – 2,7%. wartości sprzedaży. Wnosi się ją w ciągu roku w trzech równych ratach.

Po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń procedura postępowania jest identyczna jak w przypadku otwierania każdej innej działalności gospodarczej. Dodatkowo należy powiadomić okręgowego inspektora pracy oraz państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, zakresie, rodzaju prowadzonej działalności (pubu), przewidywanej liczbie pracowników. Wymóg ten wynika z art. 209 § 1 Kodeksu pracy.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1231 ze zm.),
  • Rozporządzenie z dnia 9 kwietnia 1966 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach gastronomicznych i przemysłu garmażeryjnego (Dz.U. nr 22, poz. 142),
  • Rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz.U. nr 104, poz. 1096),
  • Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).

    Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.