Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przez podatników niebędących rolnikami rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku
Księga przychodów i rozchodów pozwala na rozliczanie się z urzędem skarbowym. Wprowadzone dnia 26 sierpnia 2003 roku, a obowiązujące od 1 września tegoż roku rozporządzenie ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodow i rozchodów określa, jak sam tytuł rozporządzenia mówi, sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a także szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem. Określa również terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi.
Księga dla wszystkich
W myśl tego rozporządzenia osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”, są obowiązane prowadzić księgę, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do aktualnego rozporządzenia.
Ponadto do prowadzenia takiej księgi zobowiązani są również rolnicy prowadzący gospodarstwo rolne bez zatrudnienia w nim pracowników, członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz pracowników rolnych, wykonujący działalność gospodarczą, osobiście lub z udziałem członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, jeżeli łączny przychód z tej działalności gospodarczej nie przekracza 10 000 zł w roku podatkowym. Dla nich ustalono wzór do prowadzenia księgi i zamieszczono w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Podatnicy są zobowiązani do założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży, również tej ewidencji, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.
Ponadto podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są zobowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi. Mają na to zawiadomienie 20 dni od dnia jej założenia.
W przypadku, kiedy działalność jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki jawnej osób fizycznych lub spółki partnerskiej, to wspomniane zawiadomienie o prowadzeniu księgi czy ewidencji składają wszyscy wspólnicy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
Niezbędna ewidencja
Podatnicy zobowiązani do prowadzenia księgi (niebędący rolnikami) prowadzą:
-
ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
-
ewidencję wyposażenia;
-
karty przychodów pracowników (jeśli wypłacają im należności powstałe ze stosunku pracy).
Wspomnianą ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł.
Zgodnie z art. 22n ust. 2 ustawy o podatku dochodowym ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powinna zawierać co najmniej:
-
liczbę porządkową;
-
datę nabycia;
-
datę przyjęcia do używania;
-
określenie dokumentu stwierdzającego nabycie;
-
określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
-
symbol Klasyfikacji Środków Trwałych;
-
wartość początkową;
-
stawkę amortyzacyjną;
-
kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej wykreślony i ponownie wprowadzony;
-
zaktualizowaną wartość początkową;
-
zaktualizowaną kwotę odpisów amortyzacyjnych;
-
wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową;
-
datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.
Tego typu ewidencji nie podlegają:
-
budynki mieszkalne;
-
lokale mieszkalne;
-
własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
-
spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego;
-
prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
Miesiąc na zapis
W ewidencji należy dokonać wszelkich wymaganych zapisów dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.
W przypadku zmiany formy opodatkowania, podatnicy, zakładając ewidencję powinni uwzględnić w niej odpisy amortyzacyjne przypadające za okres opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego.
W sytuacji ewentualnego braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto podatnicy objęci obowiązkiem prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, którzy:
-
w ciągu roku podatkowego utracili lub zrzekli się prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym;
-
bądź też zakładają po raz pierwszy ewidencję wyposażenia, to są zobowiązani do dokonania wyceny wyposażenia według cen zakupu lub według wartości rynkowej z dnia założenia ewidencji.
Ponadto wspomniani wyżej podatnicy, którzy wypłacają pracownikom należności ze stosunku pracy są obowiązani prowadzić indywidualne (czyli imienne dla każdego z pracowników) karty przychodów pracowników.
Mówimy tu o należnościach ze stosunku pracy traktowanych w myśl przepisów art. 12 ustawy o podatku dochodowym. Tam czytamy, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Karty przychodów
Karty przychodów powinny zawierać co najmniej następujące informacje:
-
imię i nazwisko pracownika;
-
Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);
-
numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL);
-
miesiąc, w którym nastąpiła wypłata;
-
sumę osiągniętych w danym miesiącu przychodów brutto (w gotówce i w naturze);
-
koszty uzyskania przychodu;
-
składkę na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe);
-
podstawę obliczenia zaliczki w danym miesiącu;
-
razem dochód narastająco od początku roku;
-
kwotę należnej zaliczki na podatek dochodowy obliczonej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, k) składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne;
-
należną zaliczkę na podatek dochodowy, m) datę przekazania zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego.
Naczelnik może zwolnić
W uzasadnionych szczególnymi okolicznościami przypadkach takimi jak:
-
rodzaj i rozmiar wykonywanej działalności,
-
wiek,
-
stan zdrowia,
naczelnik urzędu skarbowego na wniosek podatnika może zwolnić go od obowiązku prowadzenia księgi, jak również od poszczególnych czynności z zakresu prowadzenia księgi.
Jednak wnioskować o to musi podatnik. Ważne jest, aby wniosek był złożony co najmniej na 30 dni przed rozpoczęciem miesiąca, od którego zwolnienie miałoby być zastosowane, a w razie rozpoczęcia wykonywania działalności lub powstania obowiązku prowadzenia księgi w ciągu roku podatkowego – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności lub powstania obowiązku prowadzenia księgi.
Podatnik może również zlecić prowadzenie księgi biuru rachunkowemu.
W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany do:
-
w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem;
-
prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży – nie dotyczy to podatników, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Ponadto podatnik jest zobowiązany do zbroszurowania ewidencji sprzedaży prowadzonej w miejscu wykonywania działalności i kolejno ponumerować jej karty. Taka ewidencja powinna zawierać co najmniej: – numer kolejny wpisu, – datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, – rachunkami – kwotę tego przychodu.
Poza tym księga oraz dowody, na których podstawie są dokonywane w niej zapisy, musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba. Chyba że prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu, to wówczas księga powinna znajdować się w biurze rachunkowym tym, który podatnik wskazał powiadamiając urząd o powierzeniu swych ksiąg temu biuru.
Natomiast w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie.
Jednak podatnik może prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, ale pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Wynalazek polskiej fizyczki doceniony. Olga Malinkiewicz powalczy o nagrodę European Inventor Award 2024
-
Z miłości do biegów. Zrezygnował z kariery zawodowej w banku i prowadzi swoją fundację
-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję