Psychologiczne i techniczne aspekty reklamy
Cele reklamy
Aby poznać cele reklamy, należy zacząć od jej definicji. Reklama jest to płatna forma nieosobistej prezentacji i promocji produktu lub usługi przez określonego nadawcę. Jest także najbardziej widocznym, najgłośniejszym, ale też i najdroższym instrumentem oddziaływania firmy na rynek. Wydaje się na nią od jednego do kilkudziesięciu procent wpływów ze sprzedaży.
Każdego dnia klient jest atakowany tysiącem impulsów reklamowych:
- prasa (wkładki, artykuły, ogłoszenia),
- radio (audycje, ogłoszenia),
- telewizja (plansze, filmy, migawki, ogłoszenia).
Istotą dobrej reklamy jest to, że:
- jest łatwo zauważalna, przyciąga uwagę,
- wyróżnia towar i firmę,
- jest łatwa do zapamiętania,
- wywołuje chęć zakupu.
Reklama jest kosztowna, dlatego działania nie mogą być przypadkowe, ale muszą być adresowane do interesującej Firmę grupy klientów.
Informacja reklamowa musi spełniać funkcje:
- informacyjną,
- nakłaniającą,
- utrwalająca,
- edukacyjną.
Rodzaje reklam
Reklama informacyjna dostarcza argumentów, zawiera długie teksty i jest nieatrakcyjna dla przypadkowego odbiorcy. Działa w długim okresie przez nawarstwianie się pozytywnych opinii o marce czy firmie. Reklama emocjonalna oddziałuje na podświadomość, jest atrakcyjna i prezentowana w czasopismach elitarnych oraz TV. Reklama tworząca nawyk spełnia głównie funkcję utrwalającą, przypominającą symbol, logo firmy lub znak graficzny kojarzący się z firmą.
Reklama dająca satysfakcję musi zbudować atrakcyjny obraz danej marki, aby konsument czerpał zadowolenie z używania produktu, który niewiele różni się od innych.