Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Telepraca – bliżej potrzeb pracownika

Czym jest telepraca?

Definicja telepracy to nowy art. 675 § 1 k.p. wskazujący na cechy wyróżniające ten sposób wykonywania pracy od świadczenia pracy w ramach klasycznego stosunku pracy. Telepraca charakteryzuje się regularnym wykonywaniem przez pracownika pracy poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

Dla przypomnienia, środki komunikacji elektronicznej to inaczej rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną. W pozostałym zakresie wykonywanie pracy w formie telepracy powinno charakteryzować się (tak samo jak to ma miejsce w każdym klasycznym stosunku pracy) odpłatnym jej charakterem oraz osobistym wykonywaniem określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem.

Definicja telepracownika zakłada, że cechą wyróżniającą go na tle innych pracowników jest wykonywanie przez niego pracy regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem przez niego środków komunikacji elektronicznej i następne przekazywanie wyników pracy pracodawcy za pośrednictwem tych środków. Zatem sposób rozliczania się z wykonanej pracy jest diametralnie różny od klasycznego stosunku pracy. Chociaż obecnie pracodawcy przykładają ogromną staranność do efektywności pracy pracownika w ramach jego czasu pracy, to jednakże sam fakt pracy w biurze determinuje konieczność zapłaty za te pracę. Inaczej będzie zapewne w przypadku telepracy, gdzie efekt końcowy stanie się podstawą otrzymania honorarium za pracę.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.