Zasady zwrotu akcyzy za samochody używane
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że w kwestii prejudycjalnej orzeczenie ETS jest wiążące dla sądu krajowego w danej sprawie oraz w innych podobnych sprawach, które toczą się lub będą się toczyć przed sądami państw członkowskich Wspólnoty. Wykładnia prawa wspólnotowego przyjęta przez ETS na podstawie art. 234 TWE odbywa się ze skutkiem erga omnes, co oznacza, że wyrok ETS jest wiążący w tej kwestii dla stron.
Uwaga! |
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że polski uwzględnieniem art. 90 TWE. Podatek ten nie został nałożony na towary w związku z przekroczeniem granicy, lecz w sytuacjach określonych ściśle w ustawie o podatku akcyzowym. Jest to zatem podatek wewnętrzny stosowany do określonych kategorii produktów w oparciu o obiektywne kryteria, niezależnie od pochodzenia tych produktów. |
Nakładanie podatków na samochody, również używane, przywożone z innych państw UE, nie jest, co do zasady, niezgodne z przepisami prawa
wspólnotowego. Podkreślić jednak należy, że w Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami art. 90 TWE, obowiązuje zakaz dyskryminacji
podatkowej towarów podobnych, pochodzących z innych państw członkowskich.
Poddając ocenie wyrok WSA można odnieść wrażenie,
że zamiast stwierdzić zasadność wyroku wydanego przez ETS, tak naprawdę kontestuje ten wyrok, wciąż stojąc na stanowisku, że pobieranie akcyzy
nie jest sprzeczne z ustawą o podatku akcyzowym. Zdumiewające jest to, że WSA podnosi zasadność wyroku Trybunału Sprawiedliwości i
jednocześnie wyraża dosyć lakonicznie pogląd o braku sprzeczności tego wyroku z ustawą o podatku akcyzowym. WSA ponadto przyznał słuszność
stwierdzeniom wydanym przez ETS, że państwa członkowskie nie mogą nakładać na towary sprowadzane z innych państw UE pośrednich lub
bezpośrednich podatków, które byłyby wyższe niż nakładane na towary krajowe. Argumentuje się to tym, że wprowadzając wyższe obciążenia
podatkowe dla produktów importowanych stawia się je w trudniejszym położeniu na rynku krajowym i w ten sposób zupełnie bezzasadnie ogranicza
się możliwość ich obrotu.
Okiem eksperta Marcina
|
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, uznaje tezę postawioną przez ETS stanowiącą, że państwa członkowskie nie zostają pozbawione prawa do ustalania i zróżnicowania podatków. Praktyka taka jest zasadna pod warunkiem, że nie prowadzi do jakiejkolwiek dyskryminacji produktów importowanych. WSA uznał zatem, że niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy w cenie porównywalnego pojazdu na rynku wewnętrznym podatki stanowią kilka procent, natomiast w cenie podobnych aut używanych sprowadzonych w imporcie prywatnym – kilkanaście, czy kilkadziesiąt procent Ponadto sąd stwierdził, że podatek akcyzowy, taki jak ustanowiony w Polsce ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, który nie jest nakładany na pojazdy osobowe w związku z przekroczeniem granicy, nie stanowi cła przywozowego ani opłaty o skutku równoważnym w rozumieniu art. 25 WE. Kwota podatku akcyzowego na wszystkie samochody osobowe, przywiezione lub wyprodukowane w Polsce, wynosi w roku produkcji lub w następującym po nim roku – 13,6% lub 3,1 % ceny samochodu nowego lub ceny odsprzedaży w zależności od pojemności silnika. W rezultacie wszystkie samochody, które zostały sprzedane jako nowe w roku ich wyprodukowania, jak też i w roku następującym po nim są obciążone takim samym podatkiem akcyzowym niezależnie od tego, czy zostały wyprodukowane w Polsce, czy też w innym państwie UE. Również stawka podatku ( 13,6 % lub 3,1% ceny sprzedaży) od używanych samochodów przywożonych do Polski w ich roku produkcji lub w roku następującym po nim jest taka sama, jak stawka podatku zawarta w wartości porównywalnego samochodu, który został opodatkowany w Polsce jako nowy i następnie odsprzedany w Polsce jako używany. |