Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zasady zwrotu akcyzy za samochody używane

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie

Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że w kwestii prejudycjalnej orzeczenie ETS jest wiążące dla sądu krajowego w danej sprawie oraz w innych podobnych sprawach, które toczą się lub będą się toczyć przed sądami państw członkowskich Wspólnoty. Wykładnia prawa wspólnotowego przyjęta przez ETS na podstawie art. 234 TWE odbywa się ze skutkiem erga omnes, co oznacza, że wyrok ETS jest wiążący w tej kwestii dla stron.

Uwaga!

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że polski
podatek akcyzowy jest częścią wewnętrznego systemu opodatkowania towarów i w związku z tym, powinien być poddawany ocenie z

uwzględnieniem art. 90 TWE. Podatek ten nie został nałożony na towary w związku z przekroczeniem granicy, lecz w sytuacjach określonych ściśle w

ustawie o podatku akcyzowym. Jest to zatem podatek wewnętrzny stosowany do określonych kategorii produktów w oparciu o obiektywne kryteria,

niezależnie od pochodzenia tych produktów.

Nakładanie podatków na samochody, również używane, przywożone z innych państw UE, nie jest, co do zasady, niezgodne z przepisami prawa

wspólnotowego. Podkreślić jednak należy, że w Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami art. 90 TWE, obowiązuje zakaz dyskryminacji

podatkowej towarów podobnych, pochodzących z innych państw członkowskich.

Poddając ocenie wyrok WSA można odnieść wrażenie,

że zamiast stwierdzić zasadność wyroku wydanego przez ETS, tak naprawdę kontestuje ten wyrok, wciąż stojąc na stanowisku, że pobieranie akcyzy

nie jest sprzeczne z ustawą o podatku akcyzowym. Zdumiewające jest to, że WSA podnosi zasadność wyroku Trybunału Sprawiedliwości i

jednocześnie wyraża dosyć lakonicznie pogląd o braku sprzeczności tego wyroku z ustawą o podatku akcyzowym. WSA ponadto przyznał słuszność

stwierdzeniom wydanym przez ETS, że państwa członkowskie nie mogą nakładać na towary sprowadzane z innych państw UE pośrednich lub

bezpośrednich podatków, które byłyby wyższe niż nakładane na towary krajowe. Argumentuje się to tym, że wprowadzając wyższe obciążenia

podatkowe dla produktów importowanych stawia się je w trudniejszym położeniu na rynku krajowym i w ten sposób zupełnie bezzasadnie ogranicza

się możliwość ich obrotu.

Okiem eksperta Marcina

Ramsa

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, uznaje tezę

postawioną przez ETS stanowiącą, że państwa członkowskie nie zostają pozbawione prawa do ustalania i zróżnicowania podatków. Praktyka taka

jest zasadna pod warunkiem, że nie prowadzi do jakiejkolwiek dyskryminacji produktów importowanych. WSA uznał zatem, że niedopuszczalna jest

sytuacja, kiedy w cenie porównywalnego pojazdu na rynku wewnętrznym podatki stanowią kilka procent, natomiast w cenie podobnych aut

używanych sprowadzonych w imporcie prywatnym – kilkanaście, czy kilkadziesiąt procent Ponadto sąd stwierdził, że podatek akcyzowy, taki jak

ustanowiony w Polsce ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, który nie jest nakładany na pojazdy osobowe w związku z

przekroczeniem granicy, nie stanowi cła przywozowego ani opłaty o skutku równoważnym w rozumieniu art. 25 WE. Kwota podatku akcyzowego na

wszystkie samochody osobowe, przywiezione lub wyprodukowane w Polsce, wynosi w roku produkcji lub w następującym po nim roku – 13,6% lub

3,1 % ceny samochodu nowego lub ceny odsprzedaży w zależności od pojemności silnika. W rezultacie wszystkie samochody, które zostały

sprzedane jako nowe w roku ich wyprodukowania, jak też i w roku następującym po nim są obciążone takim samym podatkiem akcyzowym

niezależnie od tego, czy zostały wyprodukowane w Polsce, czy też w innym państwie UE. Również stawka podatku ( 13,6 % lub 3,1% ceny

sprzedaży) od używanych samochodów przywożonych do Polski w ich roku produkcji lub w roku następującym po nim jest taka sama, jak stawka

podatku zawarta w wartości porównywalnego samochodu, który został opodatkowany w Polsce jako nowy i następnie odsprzedany w Polsce jako

używany.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.