Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak i dlaczego warto założyć własną firmę w USA?

USA to największa gospodarka na świecie pod względem PKB, co więcej to właśnie w tym kraju powstaje najwięcej jednorożców wśród start-upów. Dlatego wiele firm z całego świata, w tym z polski chcą być tam obecne. – Przedsiębiorca pochodzący z Polski, który rozszerza działalność swojej firmy o teren USA spotka się tam z niekrytym uznaniem, a nawet podziwem – mówi Dominik Dymecki z Apollo Capital.

Jak otworzyć firmę w USA

Jak otworzyć firmę w USA; Fot. YAY Foto

Nie jeden przedsiębiorca marzy o realizacji swojego „American Dream”. Jak się okazuje ten cel jest jak najbardziej realny. Jest zresztą wiele polskich start-upów, które już odnoszą sukcesy za oceanem, jak chociażby Skriware.  Dlatego tym bardziej warto pomyśleć o rozwijaniu swojego pomysłu na biznes w USA. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym może być to, iż Stany Zjednoczone to największa gospodarka na świecie, ale także kraj ten posiada bardzo dużą liczbę ludności (trzecie miejsce na świecie po Indiach i Chinach).

Podstawowe informacje o USA

Stolica: Waszyngton (693 972 mieszkańców/ 2017 r.)

Liczba mieszkańców: 326,079 mln (2017 r.)

Waluta: dolar amerykański        Sprawdź aktualny kurs

Formy prawne przedsiębiorstw w USA

W USA polski przedsiębiorca może z łatwością zarejestrować jedną z kilku form spółek:

  • Corporation  (Corp., Inc.) – jest to odpowiednik polskiej spółki akcyjnej
  • Limited Liability Company (LLC) – odpowiednik polskiej spółki z o.o.
  • Partnerships – czyli spółki partnerskie

– Podobnie jak w polskim systemie prawnym, w USA są dwa główne rodzaje spółek. LLC, czyli Limited Liability Company to odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki posiadające oznaczenie Corp. lub Inc. to odpowiedniki polskiej spółki akcyjnej. LLC jest spółką łatwiejszą w organizacji i zarządzaniu. Prowadzi też prostszą sprawozdawczość. Nie trzeba powoływać w nich zarządu, gdyż statut może zakładać, że właściciele stanowią zarząd spółki. Udziały w LLC określane są w procentach, a nie w nominalnej liczbie jak w korporacjach Corp. czy Inc. Natomiast spółki akcyjne mogą łatwiej zbywać udziały i pozyskiwać kapitał. Mogą też być notowane na giełdzie papierów wartościowych. Ich raportowanie jest nieco bardziej rozbudowane – mówi Dominik Dymecki z Apollo Capital, który pomaga polskim przedsiębiorcom w ekspansji. – Co ciekawe, zakładając spółkę można wybrać jedną z dwóch form opodatkowania: Wariant pierwszy zakłada przypisanie dochodów spółce, w wyniku czego opłaca ona swój podatek zależny od osiągniętego dochodu. Wariant drugi zakłada przeniesienie całości dochodów na udziałowców, którzy uwzględniają je w swoich prywatnych deklaracjach podatkowych. Drugi wariant jest zbliżony do opodatkowania spółek cywilnych w Polsce, których dochody przypisywane są ich wspólnikom – dodaje.

Przeczytaj! Czy przedsiębiorca potrzebuje wizy do USA?

Istnieją jeszcze różnego rodzaju spółki partnerskie, cywilne i komandytowe — zbliżone do polskich odpowiedników. Ich formy są dopasowane do oczekiwań partnerów / wspólników. Są one jednak znacznie mniej popularne wśród przedsiębiorców z Polski.

Warto jednak zauważyć, że jeśli nie dopełnimy formalności i nie zarejestrujemy w USA spółki, to nieformalnie prowadzona działalność naszej „filii” nie zostanie uznana przez amerykańskie prawo za osobę prawną. Powoduje to, że spółka w Polsce nie będzie miała ochrony prawnej za pośrednictwem swojej amerykańskiej spółki. Co więcej, nieformalna „filia” będzie miała obowiązek płacenia podatków w USA. W przypadku, gdy firma polska zdecyduje się na działalność w USA poprzez filię (wynajmując biuro, zatrudniając pracowników na terenie danego stanu), będzie musiała zarejestrować swoją działalność tzw. “qualify to do business”. Aby uniknąć tego rodzaju komplikacji, należy sformalizować działalność rejestrując ją jako wyżej wspomniana spółka.

System podatków i ubezpieczeń społecznych w USA

Kwestia podatków w USA nie jest już tak różowa. Wynika to z tego, że wysokość podatku dochodowego oblicza się na podstawie sumy stawek podatku federalnego i stanowego. – W USA firmy obowiązuje podatek CIT federalny (krajowy) oraz stanowy. Stawka podatku federalnego dla firm wynosi 21 proc. Podatki stanowe wynoszą od 0 do 12 proc., w zależności od stanu. W USA istnieje także Sales tax, czyli podatek podobny do polskiego VAT. Jego stawki są zróżnicowane w zależności od regionu i wynoszą od 0 do 10 proc. – wyjaśnia Dominik Dymecki.

W USA istnieje system ubezpieczeń społecznych „Social Security”. Ten fundusz wypłaca m.in. emerytury i zasiłki. Social Security pokrywa też koszty opieki medycznej osób w wieku powyżej 64 lat oraz osób niepełnosprawnych (program Medicare). Jednak co warto podkreślić Social Security nie obejmuje ubezpieczenia zdrowotnego osób w wieku przedemerytalnym. – Takie ubezpieczenie wykupuje się w prywatnych firmach ubezpieczeniowych. W zależności od umowy z pracodawcą koszt ubezpieczenia może być pokrywany przez pracodawcę lub samodzielnie przez pracownika. W USA tradycyjnie nie istniał obowiązek posiadania ubezpieczeń zdrowotnych. Wprowadził go dopiero w 2010 roku prezydent Barack Obama (stąd potoczna nazwa systemu Obamacare). System nakłada na obywateli obowiązek wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego dotowanego częściowo przez rząd, a osoby, które go nie wykupią są zobligowane do zapłaty dodatkowego podatku. Z obowiązku wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego zwolnione są osoby o najniższych dochodach korzystające z programu społecznego Madicaid – mówi specjalista ds. ekspansji.

Jak założyć firmę w USA?; Fot. YAY Foto

Prowadzenie biznesu w Stanach Zjednoczonych

Zanim ktokolwiek rozpocznie działalność gospodarczą w USA, będzie musiał zmierzyć się z dwoma barierami: finansową oraz organizacyjną.

– Bariera finansowa, bo wejście na nowy rynek, jak każda inicjatywa związana z rozwojem biznesu, zawsze wiąże się z poniesieniem wydatków. Poza tym ceny w USA są wyższe niże w Polsce, więc koszty wynajmu biura, zatrudnienia pracowników, opłacenia usług księgowych, prawnych itp. są znacznie wyższe niż w Polsce. Można przyjąć, że ceny USA wynoszą tyle dolarów co w Polsce złotówek. Dla młodych firm może to być przeszkoda nie do pokonania – wyjaśnia Dominik Dymecki. – Bariera organizacyjna wiąże się z prowadzeniem biznesu na obcym, dalekim rynku. Przede wszystkim firma musi oddelegować do zagranicznego oddziału pracownika lub pracowników, co wiąże się z koniecznością przeprowadzki na inny kontynent. Przedsiębiorcy z Polski muszą poznać amerykańskie prawo, system podatkowy czy regulacje dot. zatrudnienia i wynagrodzeń. Inny niż w Polsce jest sposób prowadzenia biznesu, pozyskiwania kapitału czy zawierania umów. Nie mając zbudowanych relacji, polski przedsiębiorca może więc w początkowym okresie czuć się na nowym rynku mało komfortowo. Może też mieć kłopot ze zorganizowaniem działalności firmy – znalezieniem odpowiednich podwykonawców i pracowników. Istnieje też duże ryzyko popełnienia kluczowych błędów, np. w sferze praw autorskich czy odpowiedzialności w przypadku pozwania firmy do sądu na terenie USA – dodaje.

Przeczytaj! Historia Polaka, który podbija Manhattan swoim food truckiem

Jednak to nie jedyne problemy, z którym muszą zmierzyć się przedsiębiorcy, planujący podbić nowy kontynent. Kłopotem dla niektórych, może okazać się znaczna odległość od Polski, ale także różnica czasu (od 6 do 9 godzin zależnie od rejonu USA). Jednak gdy tylko przedsiębiorca upora się ze wszystkimi problemami, będzie mógł liczyć na realizację swojego „American Dream”.

Warto jeszcze wspomnieć, że w USA jest także wiele polskich organizacji, które wspierają rodzimych przedsiębiorców. Znaleźć tam można m.in. m.in. biura PAIH w kilku miastach. – Pracownicy tych biur udzielają polskim przedsiębiorcom podstawowych porad w kwestiach formalnych i prawnych – wyjaśnia ekspert z Apollo Capital. – Organizacje te jednak nie angażują się bezpośrednio w procesy biznesowe, kojarzenie partnerów czy wsparcie w pozyskaniu finansowania. Stąd m.in. nasz pomysł polegający na utworzeniu w USA pierwszego HUB’u dla polskich firm. My będziemy udzielać wsparcia, które rzeczywiście przedsiębiorcom jest potrzebne. Mamy w tym doświadczenie, bo w 2014 roku sami zdecydowaliśmy się na ekspansję i na własnej skórze nauczyliśmy się jak to się robi. Sam przeprowadziłem się do USA z żoną i dziećmi, aby tworzyć i rozwijać oddział mojej polskiej firmy – dodaje.

Dlaczego USA to idealne miejsce dla biznesu?

Dominik Dymecki z Apollo Capital

USA wydają się być El Dorado dla biznesu. Jest w tym wiele prawdy, ale aby korzystać z przywilejów El Dorado, należy być w El Dorado. Niektórzy przedsiębiorcy chcieliby sprzedawać swoje produkty i usługi w USA, otrzymywać wynagrodzenie w dolarach, pozyskać finansowanie na rozwój od amerykańskich funduszy VC, jednocześnie będąc w Polsce. To w niektórych przypadkach jest możliwe. Jednak jeśli ktoś poważnie myśli o ekspansji na dany rynek, musi faktycznie na tym rynku być obecny. Proszę zadać sobie pytanie: Czy moja firma osiągnęła by w Polsce to co osiągnęła, gdybym był Japończykiem i prowadził biznes z terenu Japonii? Czy udałoby mi się zdobyć klientów których mam, utrzymać z nimi relacje, pozyskać finansowanie w Polsce?  Zapewne nie. Podobnie należy rozpatrywać obecność na rynku amerykańskim. Jeśli chce wejść na ten rynek, nie wystarczy podanie adresu wirtualnego biura w USA. Należy być na miejscu, budować markę firmy, pozyskiwać klientów, partnerów, inwestorów i osobiście tworzyć z nimi relacje. Nie da się tego robić na odległość.

Amerykanie mają dobry stosunek do Polaków. W końcu jest to kraj imigrantów i na ulicach spotkamy przedstawicieli narodowości z całego świata. W biznesie niezwykle ważne jest zaufanie. Zwłaszcza jeśli dochodzi do relacji pomiędzy osobami różnych narodowości. Jeśli jesteśmy firmą z odległego kraju i przyjechaliśmy do USA tylko na chwilę, amerykańscy partnerzy mogą zachowywać dystans i nieufność. Zawarcie długoterminowej umowy z nieznanym partnerem nie będzie możliwe. Natomiast jeśli zaprezentujemy się jako przedsiębiorca pochodzący z Polski, który rozszerza działalność swojej firmy o teren USA, posiada tu swoje biuro i zatrudnia amerykańskich pracowników — spotkamy się z niekrytym uznaniem, a nawet podziwem.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Dominika 2 cze 2023 (11:03)

Witam, mam na imię Dominika z Warszawy. Jestem tutaj, aby zeznawać w sprawie pożyczki, którą otrzymałem od Quick Credits Inc. Są bardzo faktyczni i wiarygodni, skontaktuj się z nimi bezpośrednio przez e-mail: [email protected]