Portret polskiego start-upa 2017
Jakie przychody generują polskie start-upy? Ile z nich zatrudnia pracowników? Na czym zarabiają oraz jaki odsetek zdecydowało się wyjść ze swoim biznesem poza Polskę? Na te i inne pytania odpowiada raport „Polskie Startupy. Raport 2017” przygotowany przez Fundację Startup Poland.
Z badania wynika, że polski start-up na początku stawia na polski rynek, finansuje działalność ze środków własnych i jego miesięczne przychody nie przekraczają 100 tys. zł.
To już kolejna edycja raportu, który ma przedstawić obraz polskich start-upów. Fundacja Startup Poland na bazie 621 wypełnionych formularzy stworzyła portret polskich, młodych biznesów technologicznych. Z publikacji wynika, że aż 68 proc. start-upów w naszym kraju finansuje swoją działalność ze środków własnych. Drugim najpopularniejszym źródłem kapitału są fundusze Venture Capital. Z tej opcji skorzystało 40 proc. (ankietowani mogli udzielać więcej niż jedna odpowiedź) badanych start-upów. W dalszej kolejności źródeł finansowania jest PARP oraz NCBiR – 38 proc. oraz Anioły Biznesu – 30 proc. Blisko jedna piąta start-upów korzysta z pomocy akceleratorów. Co dziesiąta młoda firma ma strategicznego inwestora branżowego, a tylko 8 proc. korzysta z kredytu bankowego dla finansowania swojego rozwoju.
Jak kształtują się przychody polskich start-upów? Aż 58 proc. z nich wskazało miesięczne obroty nie przekraczające 100 tys. zł. Przychody w widełkach między 100-200 tys. zł osiąga 14 proc. badanych. Poziom 200-500 tys. zł osiąga 13 proc. ankietowanych firm. Z kolei miesięcznymi przychodami powyżej 500 tys. zł mogło się pochwalić 15 proc. start-upów. Branże, w których działają są zróżnicowane. Na big data stawia 19 proc. , a narzędzia analityczne(badawcze, business inteligence) 17 proc. badanych. Internet rzeczy to sektor, na którym skupia się 14 proc. start-upów. W dalszej kolejności są: narzędzia dla programistów – 14 proc., nauki przyrodnicze, zdrowie, biotechnologia – 13 proc., technologie dla marketingu – 11 proc. , gry i rozrywka – 10 proc., edukacja – 9 proc., elektronika/robotyka – 9 proc. design/moda – 9 proc.
O tym jaki odsetek start-upów prowadzi działalność poza Polską? Powodach, dla których przedsiębiorcy z Polski nie decydują się na globalną ekspansję. Odsetku kobiet, które zakładają start-upy, a także o tym, czy start-upy zatrudniają pracowników przeczytaj na stronie Pb.pl.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl:
- Polak sprzedaje rowery na cały świat
- Stworzyli rodzinną grę planszową Pytaki. „Co godzinę ktoś kupuje naszą grę”
- Uszyli sobie własny biznes na miarę. Swoje produkty wysłali już do 10 krajów
- Dwóch Polaków sprzedaje deskorolki na cały świat
Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników
-
Znane-nieznane nazwiska kobiet biznesu. Historie przedsiębiorczych kobiet, których być może nie znajdziesz na pierwszych stronach gazet