Spada liczba nowych firm, a rośnie liczba upadłości
Coraz mniej osób decyduje się przejść na założenie własnej firmy. Co więcej, rośnie liczba upadłości już istniejących podmiotów – wynika z najnowszych danych GUS. Najgorsza sytuacja panuje w transporcie i gospodarce magazynowej oraz w branży PR-owej.
![](https://mambiznes.pl/wp-content/uploads/2019/10/24def80df122a2-thumb-1200.jpg)
Spada liczba nowych firm, a rośnie liczba upadłości; Fot. Pexels
W ubiegłym roku pisaliśmy o trudnych losach firm z branży kreatywnej. „Nikt nie płaci nam w terminie. Dosłownie nikt – mówili ówcześnie przedsiębiorcy. Dziś niestety widać coraz bardziej efekty tych działań. Obecnie to właśnie firmy zajmujące się informacją czy komunikacją są najbardziej zagrożone upadłością. Jak wynika z danych GUS w IV kwartale 2019 roku względem tego samego okresu w roku poprzednim odnotowano wzrost bankructw o blisko 67 proc. Nie lepiej jest również w branży transportowej oraz gospodarce magazynowej. Tam odnotowano w tym samym czasie wzrost bankructw o 50 proc. Tak duży wzrost upadłości spowodowane jest bardzo dużym brakiem rąk do pracy.
Są jednak obszary, w których odnotowano również odwrotny trend, zatem spadła liczna upadłość rok do roku. Taką branżą jest, chociażby budownictwo, gdzie odnotowano o ponad 45 proc. spadek liczby bankrutujących firm.
Polacy coraz mniej chętni na własną firmę
Nie tylko rośnie liczba upadłości, ale także maleje liczba nowo powstających firm. Nie pomagają także liczne zachęty proponowane przez rząd. Jak wynika z danych GUS w IV kwartale 2019 roku względem tego samego okresu w roku poprzednim odnotowano spadek liczby otwieranych firm o blisko 8 proc. Największą różnicę można zaobserwować w przypadku transportu oraz branży informacyjnej i komunikacyjnej.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
-
„Śmiało możemy powiedzieć, że tworzymy nową kategorię innowacyjnych produktów” – Magdalena Dudarska-Rodak, współzałożycielka Pet Form Labs
-
„Rodzime biznesy powinny bardziej skalować się na świat. Przede wszystkim do Stanów Zjednoczonych” – Bogusława Cimoszko-Skowroński, StartSmart CEE
-
Wirtualne biuro a koszty działalności. Czy to się opłaca?