Jak uniknąć porażki w biznesie?
Jeśli w Twoim przedsięwzięciu sprawy idą źle pewnie sądzisz, że to wina braku pieniędzy, złej lokalizacji siedziby firmy, czy też niewłaściwego zarządzania. Jednak według E. Tysona przyczyną takiego stanu rzeczy jest osamotnienie właściciela. Osamotnienie właściciela sprawia, że zaczyna on stosować metodę prób i błędów, i często doznaje porażki. Tyson przestawia listę kroków, które pomogą Ci uniknąć porażki Twojego przedsięwzięcia.
Krok pierwszy – dokształcaj się
Tematyka biznesowa jest obecnie jedną z najbardziej popularnych dziedzin we współczesnym świecie. Bądź na bieżąco, skorzystaj z wszelkich dostępnych źródeł informacji, czytaj artykuły w prasie na temat Twoich konkurentów, skorzystaj z internetu, po prostu bądź na bieżąco.
Krok drugi – kontakt z innymi właścicielami firm
Kontakt z innymi biznesmenami sprawi, że odczujesz, iż nie tylko Ty zmagasz się z trudami prowadzenia firmy. Im więcej głów tym więcej pomysłów na rozwiązanie Twoich problemów. Poprzez dośwadczenie innych osób będziesz mógł spojrzeć na własne problemy z szerszej perspektywy. Gdy ktoś już doświadczył podobnych trudności może przekazać Ci wiedzę na temat konstruktywnych rozwiązań. Problemy związane z biznesem mają charakter ogólny, nie są, więc ściśle związane z daną branżą czy rynkiem, dlatego ich natura jest uniwersalna. Postaraj się dowiedzieć czy w Twoim mieście istnieją organizacje zrzeszające drobnych przedsiębiorców.
Krok trzeci – stwórz zespół doradców
Poza spotkaniami z biznesmenami warto również kontaktować się z innymi ludźmi, którzy wniosą świeży oddech do Twojej firmy. Rolą ich będzie doradzanie prezesowi zarządu- czyli Tobie. W spółkach istnieje zarząd, który jest odpowiedzialny przed akcjonariuszami lub udziałowcami za finanse. Doradcy zaś sprawią, że ich czas spędzony w firmie zaowocuje w przyszłości. Zazwyczaj grupa doradcza składa się z 3-5 członków. Poniżej zostały umieszczone wskazówki, które pomogą dobrać odpowiednia grupę doradczą.
- członkowie zespołu doradczego powinni pochodzić z zewnątrz a nie z firmy
- oceń swoje umiejętności i umiejętności doradców, tak by tworzyli oni grupę ludzi wyspecjalizowanych w innych dziedzinach niż Ty
- zaproś do współpracy także klientów
- spotkania grupy doradczej przeprowadzaj regularnie, np. co kwartał
- wysyłaj z wyprzedzeniem program spotkania
- skoncentruj się na strategii firmy- jej rozwoju, planach marketingowych, dystrybucji, sprzedaży
- staraj się być wiarygodnym i otwartym na nowe pomysły
- analizuj udzielone Ci porady
- zapłać za porady
Zespół doradców może w przyszłości pomóc Ci w nawiązaniu kontaktów z nowymi klientami, czy też znaleźć dodatkowe źródła finansowania firmy.
Krok czwarty – poszukaj wspólnika
Spółki są przykładem starej prawdy, że zależność między otrzymywanym zyskiem a ponoszonym ryzykiem ma skomplikowaną naturę. Zdarza się, że nawet najlepsze spółki nie wytrzymują próby czasu, dlatego, że są one oparte na relacjach między ludźmi. Niemniej jednak nie zaprzeczalny jest fakt, że wygrywają one z firmami jednoosobowymi. Dlaczego? Oto kilka powodów, dla których warto znaleźć wspólnika:
- uzupełniające się umiejętności- postaraj się znaleźć taką osobę, która będzie potrafiła to, czego Ty nie umiesz, poszukaj u niego takich cech, dzięki, którym Twoja firma będzie lepiej funkcjonować. Np., jeżeli jesteś urodzonym przywódcą, lubisz organizować pracę innym znajdź człowieka, który lubi prace biurowo- księgowe
- dodatkowy kapitał – nowy wspólnik zawsze wniesie trochę „świeżych ” pieniędzy
- dodatkowa moc- „co dwie głowy to nie jedna”
- elastyczność pracy – w przypadku, gdy jeden ze wspólników korzysta z urlopu bądź choruje drugi może go zastąpić
- mniejsze ryzyko- udział w zyskach i stratach jest dzielony między wspólnikami
Pamiętaj jednak, że zanim zaangażujesz się w tworzenie spółki skontaktuj się z prawnikiem. Prawnik pomoże odkryć kryteria doboru dobrego wspólnika i pomoże przy spisywaniu umowy spółki.
Analizując cztery opisane wyżej kroki mające na celu zlikwidowanie syndromu osamotnienia właściciela masz możliwość uzdrowienia swojego przedsięwzięcia i uniknięcia porażki w biznesie.