Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Spryciarze.pl, czyli tak się robi e-biznes

O tym jak zrodził się pomysł stworzenia serwisu z videoporadnikami, pozyskaniu inwestora i udanej współpracy, najnowszych statystykach witryny, sposobach na dywersyfikację źródeł przychodów serwisu, radach dla początkujących przedsiębiorców i wielu innych kwestiach w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiada Marcin Radziwoń, prezes i pomysłodawca serwisu Spryciarze.pl.

MamBiznes.pl: Witam, rozmawia Grzegorz Marynowicz. Przypomnijcie proszę  tym, którzy nie znają Spryciarzy czym jest ten serwis?

Jest to portal z największą bazą  wideoporadników na każdy temat w Polsce. Mamy ambicje odpowiedzieć na każde pytanie, które może zadać potencjalny użytkownik internetu za pomocą krótkich, treściwych materiałów wideo. To również społeczność ludzi rządnych wiedzy, z głowami pełnymi nieszablonowych pomysłów, często nowatorskich, zawsze ciekawych. Dziennie otrzymujemy około trzydziestu filmów od spryciarzy zarejestrowanych w portalu, mamy też własne studio nagraniowe, gdzie powstają filmy eksperckie.   

MamBiznes.pl: Jak i kiedy zrodził  się pomysł stworzenia takiego serwisu?  Kto, kiedy i jak spowodował, że Spryciarze.pl ujrzały światło dzienne?

Od początku naszych studiów marzyliśmy o rozpoczęciu własnego biznesu internetowego. Najsilniejszym bodźcem do startu była jednak obecność w Anglii, gdzie wpadliśmy na pomysł  zrealizowania pierwszego filmu poradnikowego i jego publikację w sieci. Następnie wzięliśmy się za dokładną analizę zagranicznych serwisów wideoporadnikowych, które odniosły sukces. Pomysł miał potencjał. Ale sam pomysł to dopiero początek długiej drogi do sukcesu. Zabraliśmy się więc do ciężkiej pracy i stworzyliśmy od podstaw Spryciarze.pl. Udało się.  

MamBiznes.pl: Jakie trudności napotykaliście na początku działalności?

Podstawowymi trudnościami był  brak doświadczenia oraz brak środków finansowych. Postawiliśmy więc na dobry pomysł i dopracowanie produktu. Opierając swój biznes o wideo w sieci mierzysz się z bardzo trudnym rynkiem. Tutaj nie ma miejsca na kompromisy. Podstawowym problemem są serwery wideo, ponieważ profesjonalny portal wideo nie powinien opierać się na embedowaniu filmów z YouTube. Dopiero kiedy pozyskaliśmy inwestora mogliśmy tak naprawdę zacząć robić to, co sobie zaplanowaliśmy. Trudności to nasz chleb powszedni. Trzeba umieć sobie z nimi radzić i sposoby rozwiązywania problemów wykorzystywać w przyszłości.  

MamBiznes.pl: Bolączką  polskich startupów jest promocja. Skupiają się one na produkcie zapominając, że każdy produkt potrzebuje reklamy. Jak wy radziliście sobie na początku z dosyć ograniczonym budżetem? Czy jedyną promocją Spryciarzy była poczta pantoflowa?

Bolączką? Nie zauważyliśmy tego. Ograniczony budżet promocyjny daje silną motywację do szukania nowej drogi dotarcia do potencjalnych użytkowników. Nas od początku napędzała pasja i wiara w sam projekt. Staraliśmy się zarażać nimi każdego, kto mógł być zainteresowany Spryciarze.pl, a tak naprawdę przecież jest to portal dla wszystkich. Bardzo pomogła nam odwaga w kontakcie z mediami, informacje prasowe, wygrana w kilku konkursach, to wszystko były elementy nie wymagające wkładów finansowych. Takie były początki. Teraz również korzystamy z tego typu promocji, choć zajmuje się tym jeden z naszych stałych pracowników. Nadal szukamy nowych dróg dotarcia do użytkowników. Staramy się więcej planować, mamy nowoczesną strategię promocji, której się trzymamy.  

MamBiznes.pl: Jakie są  najnowsze statystyki serwisu?

Marzec zakończyliśmy wynikiem 1,6 mln unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali 12 mln odsłon.  

MamBiznes.pl: Ile osób obecnie pracuje w Spryciarzach?

Nasz zespół liczy 12 osób. Mamy dwie siedziby – w Warszawie i Zielonej Górze. 

MamBiznes.pl: Jak sobie radzicie z innymi serwisami społecznościowymi jak N-k czy Facebook? Czym chcecie z nimi wygrywać i czy w ogóle postrzegacie inne witryny społecznościowe jako konkurencję?

Wymienione portale nie są dla nas bezpośrednią konkurencją. Obserwujemy to, co dzieje się w sieci i naszą wiedzę staramy się przekuć we własny sukces. Mamy swojego fanpage’a na Facebooku i oficjalne konto Spryciarze.pl na Naszej Klasie, z którą współpracujemy również w zakresie produkcji wideoporadników. Staramy się wychodzić z tym, co może zainteresować potencjalnych użytkowników poza ramy portalu. Organizujemy wspólne akcje, bieżemy udział w konferencjach i dzielimy się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Na polskim rynku internetowym powstają serwisy o podobnej tematyce do naszej, ale to my jesteśmy liderami, to nam udało się stworzyć silną społeczność skupioną wokół wideo i tematyki poradnikowej. Nieprzeciętni użytkownicy i ogromna baza filmów to nasza wielka siła.  

MamBiznes.pl: Spryciarze to serwis z silną  społecznością. Jak się buduje lojalność użytkownika, który niedość, że wraca na serwis to jeszcze nagrywa a następnie publikuje videoporadniki?

U nas najważniejszym elementem było skupienie społeczności wokół idei. Ideą jest w tym przypadku pomaganie drugiemu człowiekowi, dzielenie się swoimi pomysłami, na swój sposób chwalanie się tym, co się potrafi. Podobno w gimnazjum nie znać Spryciarze.pl to obciach. Wtedy z każdą nową sztuczką, każdym sposobem na poderwanie dziewczyny, czy nowym trendem w makijażu jesteś do tyłu. To bardzo silna społeczność ludzi, którzy mają potrzebę bycia na bieżąco oraz zaimponowania wśród swoich znajomych.

Od samego początku namawialiśmy również do kręcenia własnych filmów, udostępniając łatwy system ich dodawania oraz organizując atrakcyjne konkursy. Najważniejsze jest jednak to, że ludzie zaczeęli identyfikować się się z naszą marką. Udało nam się również świetnie wykorzystać potencjał wideo w internecie. Coraz częściej ogląda się filmy przez sieć, internauci posiadają coraz szybsze łącza. Z drugiej strony w portalach typu Youtube ciężko cokolwiek znaleźć. Profesjonalny kontent tematyczny to podstawa. Wchodząc na Spryciarze.pl każdy dokładnie wie, czego szuka i najczęściej to znajduje, o czym świadczą wiadomości, podziękowania jakie otrzymujemy.

MamBiznes.pl: Na czym zarabia serwis Spryciarze.pl? O ile wiem tych źródeł jest kilka i niektóre zupełnie niestandardowe.

Rzeczywiście, źródeł mamy kilka. Można je podzielić na 3 podstawowe kanały:

Po pierwsze szeroko pojęta reklama. Formy displayowe, czyli dobrze wszystkim znane billboardy, rectangle i wszystkie ich pochodne. Duża część reklamy to wszelkiego rodzaju działania niestandardowe. Skala działań niestandardowych jest uzależniona od potrzeb i możliwości naszych klientów. Na kampanię może się składać emisja pojedynczej formy niestandardowej jak np. gadżet na panelu spryciarza, a może to być również szeroko zakrojona kampania z dedykowanymi klientowi działaniami angażującymi użytkowników, np. konkursowymi, dla której gadżet na panelu będzie jedynie wsparciem wizerunkowym. Do reklamy należy również zaliczyć współpracę z sieciami afiliacyjnymi.

Drugi kanał to tzw. mikropłatności. W tej chwili są to konta Super Spryciarza. Jest to wersja premium zwykłego, darmowego konta. Wykupienie opcji Super Spryciarz otwiera użytkownikom dostęp do dodatkowych możliwości korzystania z naszego portalu, między innymi mają możliwość „podglądania” filmów, które zostaną opublikowane w kolejnych dniach. W niedalekiej przyszłości planujemy rozwinąć ten kierunek działań. Jednak szczegółów nie mogę jeszcze zdradzić.

– Jak powstają studenckie fortuny?

– Otworzył centrum zabaw dla dzieci

– Narysowali sobie biznes na widokówce

– Podwójne paluszki pomysłem na biznes

Trzecim źródłem jest produkcja materiałów video. Mamy profesjonalne studio, w którym produkujemy część filmów publikowanych w naszym serwisie. Usługi produkcyjne świadczymy również dla naszych Klientów. W zakres naszych działań wchodzą: screennasty, czyli filmy pokazujące w jaki sposób poruszać się w serwisach www lub innych aplikacjach, wideoporadniki – filmy z udziałem aktorów pokazujące jak radzić sobie z codziennymi problemami, poradniki produktowe – filmy z udziałem aktorów pokazujące jak korzystać z produktów. Robimy również wizualizacje i animacje 3D. Współpracujemy również z dostawcą kontentu na telefony komórkowe.   

O tym czy serwis Spryciarze.pl jest rentowny, jak wyglądał proces pozyskania inwestora Vivex Investement, współpracy z inwestorem, planowanych nowych serwisach przeczytaj w drugiej części wywiadu.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
polonista 30 sie 2013 (11:28)

Autorowi artykułu niech droga redakcja kupi słownik ortograficzny za wyraz RZĄDNYCH.