Japonia – inne doświadczenia, prężne działanie
Każde państwo, w którym tworzone jest jakiekolwiek przedsiębiorstwo ma niemałe znaczenie dla funkcjonowania tejże firmy. Powinno ono bowiem zapewniać firmom odpowiednie warunki do działania. To właśnie od nich zależne jest w dużej mierze to, czy utrzymają się one na rynkach międzynarodowych.
Wschodnie modele
W rożnych krajach istnieją różne modele przeważających firm. Można mówić o:
- koreańskich czebolach,
- chińskich przedsiębiorstwach rodzinnych,
- japońskich keiretsu.
Firmy japońskie są ostatnio coraz częściej przedmiotem zainteresowania i studiów, zarówno w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce.
Nadal jednak nie są one zbyt dobrze znane i czasami kierując się stereotypami wyobrażamy sobie, że budujemy swoje przedsiębiorstwo w oparciu o modny ostatnio wschodni styl.
Japońskie przedsiębiorstwa łączymy z kulturą wschodnią, duchowości, rodzinnością itp.
Stereotyp?
W powszechnej świadomości funkcjonuje wiele stereotypów wywodzących się z bardzo powierzchownej wiedzy. Zjawisko to charakteryzuje się głównie przecenianiem uwarunkowań kulturowych, które, jakkolwiek istotne, nie mogą przesłaniać ważniejszych przesłanek, takich jak te najważniejsze dla powstania i funkcjonowania firmy, czyli:
- współpraca z państwem,
- struktura przedsiębiorstw i grup.
Poza tym powszechnym zjawiskiem stało się przecenianie możliwości japońskich firm.
Mają one zarówno długą tradycje, jak i niemałe osiągnięcia na rynku globalnym, jednak faktem pozostaje, że istnieją na tymże rynku również i korporacje z innych państw, przez tyle lat nie wyparte przez Japończyków.
Ostatnie kryzysy finansowe, które dały się we znaki Japonii w 1992 i 1997 r., pokazują nam też, że system gospodarczy funkcjonujący w tym kraju nie jest niezawodny.
Przedsiębiorstwo wschodnie należy traktować jedynie jako inny sposób organizacji, oczywiście pozostający pod pewnym wpływem kultury danego kraju oraz w znacznej mierze z niej się wywodzący.
Ocenianie go jako lepszy lub gorszy nie ma sensu. Bowiem został on stworzony na zupełnie innych warunkach gospodarczych. Jednak nie należy też zapominać, że jest on po prostu specyficzny i dlatego warto go poznać, aby móc skutecznie konkurować, wykorzystując jego słabe strony wraz ze swoimi silnymi.
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Wynalazek polskiej fizyczki doceniony. Olga Malinkiewicz powalczy o nagrodę European Inventor Award 2024
-
Z miłości do biegów. Zrezygnował z kariery zawodowej w banku i prowadzi swoją fundację
-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję