Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

E-learning

Nauczanie poprzez Internet (e-learning) jest współcześnie najbardziej zaawansowanym i jednym z najskuteczniejszych sposobów przekazu wiedzy i prowadzenia szkoleń. Jest to nowoczesna, interaktywna i skuteczna metoda nauczania, w której zastosowanie najnowszych osiągnięć technologii informatycznej powoduje zwiększenie różnorodności i skuteczności kursów, a także, co jest bardzo istotne, znaczne obniżenie kosztów szkoleń.

Czym właściwie jest e-learning?

Przedstawicieli biznesu przeważnie kojarzą pojęcie e-lerningu raczej z kursami językowymi prowadzonymi za pomocą komputera albo multimedialną encyklopedią PWN, czasami z programami dla dokształcających się informatyków. Bardzo mała część społeczeństwa ma świadomość, że chodzi przede wszystkim o interaktywne narzędzia i metody planowanego rozwoju kompetencji całego personelu, wciągnięte w system zarządzania wiedzą i informacją w firmie.

Wszystkie zmiany w rozumieniu e-learningu są rezultatem różnych konferencji, coraz liczniejszych artykułów w prasie, a także kontaktów potencjalnych klientów z dostawcami szkoleń on-line.

Dla dostawców najważniejsze to sprzedać program, dlatego firma, która chce zainwestować w e-learning, powinna sama zwrócić uwagę, czy dostawca zna ofertę dostępną na rynku i czy interesuje się jej strategicznymi celami oraz zaplanowaną skalą, tempem i efektywnością przedsięwzięcia. Powinien również sprawdzić czy dany dostawca umie rzetelnie uzasadnić, że produkt, który ma do zaoferowania działa w ramach szerszego systemu, a zakupiony program będzie dobrze wykorzystany. E-learning ma sens tylko wtedy, kiedy firma jest w stanie wykorzystać zakupione oprogramowanie, w co najmniej 40%.

Dlaczego firmy decydują się na e-learning?

Przede wszystkim e-learning pomaga zwiększyć efektywność kosztów i czasu szkoleń. Jest to osiągane poprzez dostarczenie podobnych rezultatów za niższą cenę, co ma szczególne znaczenie w okresie dekoniunktury, gdy trzeba zwiększać skuteczność działania przy mniejszych budżetach szkoleniowych.

Mają możliwość wyrównanie poziomu wiedzy pracowników przed przystąpieniem do kursów stacjonarnych. Zapoznanie się z wiedzą i umiejętnościami, przekazanymi poprzez e-szkolenia, pozwala bardziej efektywnie korzystać z tradycyjnych metod edukacyjnych.

Można także dostarczyć taki program pracownikom, którzy nie mogą uczestniczyć w szkoleniach tradycyjnych, ze względu na sezonowość lub charakter pracy.

Umożliwienie pracownikom korzystania z rozwiązań szkoleniowych, just-in-time. Opcja ta jest wykorzystywana, gdy zaistnieje potrzeba zdobycia wiedzy do rozwiązania konkretnego problemu powstałego w danym momencie, bez konieczności wielotygodniowego procesu planowania szkolenia.

Dostosowanie procesu rozwojowego i dydaktycznego do indywidualnych potrzeb każdego pracownika. Dotyczy to nie tylko wymagań wynikających z jego obecnych kompetencji i przyszłych wyzwań, lecz także takich elementów, jak tempo uczenia się, sposób zapamiętywania, itp.

Stworzenie znaczącej przewagi nad konkurencją. Powszechnie znany jest fakt, że szeroki dostęp do wiedzy i rozwój umiejętności jest jednym z podstawowych elementów decydujących o przewadze i rozwoju.

Zminimalizowanie kosztów pracodawcy związanych z nieobecnością pracowników przebywających na tradycyjnym szkoleniu wyjazdowym.

Wykształcenie w pracownikach motywacji do samorozwoju i kształcenia, tak by oni sami wychodzili z inicjatywą i aktywnie korzystali z opcji edukacyjnych stwarzanych im przez firmę.

Na co zwrócić uwage?

Firma, która zdecyduje się na e-learnig powinna:

  • Mieć pewność, że lekcje, moduły szkoleniowe są krótkie i łatwe w obsłudze, a korzystanie z nich daję się pogodzić z wykonywaniem pracy. Nauka personelu on-line „po godzinach” nie przynosi bowiem rezultatów.
  • Upewnić się czy proponowany program jest interaktywny, czyli stwarza możliwość pełnej indywidualizacji szkolenia. Powinien on natychmiast reagować stosownie do działań i odpowiedzi pracownika, wybieranych przez niego opcji. Dana osoba powinna mieć możliwość popełniania błędów w realiach wirtualnych, aby nie powtarzać ich potem w rzeczywistości.
  • Ważnym elementem jest szybki Internet. Jeśli firma nie posiada takiego powinna szybko się na niego zdecydować, ponieważ wszystkie te programy sięgają po różne formy wizualne, np. video, i nie sposób z nich korzystać, mając łącze o ograniczonej przepustowości.
  • Należy pamiętać, że lekcje on-line często najlepsze rezultaty przynoszą wtedy, gdy to, czego uczą, można szybko zastosować w pracy.
  • Nie zaszkodzi także dążyć do dobrej i długotrwałej współpracy z dostawcą szkoleń: personel może mieć dodatkowe pytania w trakcie nauki, a poza tym po kursie powinien nastąpić tzw. follow-up, czyli ciąg dalszy rozwijający i utrwalający zdobyte umiejętności.

Ponadto firma musi pamiętać o tym, że pracownicy muszą chcieć się uczyć, mieć do tego motywację. Nie należy ich jednak zachęcać premią, podwyżką czy awansem, bo może się skończyć tak, że pracownicy zatrudnią cichaczem informatyka, który sprawi, że firmowe oprogramowanie zostanie odnotowane, żeby wyglądało tak, iż pracownicy kształcą się na potęgę i uzyskują wspaniałe noty, tylko że to już by było oszustwem.

Marta Pawlak

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.