Jak się skutecznie zwolnić z pracy?
Chciałbym się zwolnić z pracy. Jak napisać wypowiedzenie dla pracodawcy? Na jakie sprawy należy zwrócić szczególną uwagę?
Osoba chcąca rozwiązać stosunek pracy z pracodawcą, powinna złożyć odpowiednie oświadczenie woli najlepiej w formie pisemnej i przedłożyć je pracodawcy. Nie jest to jednak forma, której nie zachowanie powoduje nieważność tej czynności prawnej. Równie skuteczne może być wypowiedzenie w formie ustnej. Ważne jest, aby przyczyna na podstawie której pracownik chce rozwiązać stosunek pracy była konkretna i zrozumiała dla pracodawcy, w przeciwnym razie pracodawca może rościć pretensję względem pracownika.
W treści wypowiedzenia należy określić długość okresu wypowiedzenia i datę rozwiązania stosunku pracy. Wypowiedzenie stosunku pracy jest dokonane, jeżeli zostanie doręczone adresatowi lub wypowiedziane w jego obecności. W piśmiennictwie znajduje się szereg szablonowych wzorów rozwiązania umowy z pracodawcą. Warto jednak podkreślić, że osoba chcąca rozwiązać stosunek pracy ma prawo sporządzić własną treść wypowiedzenia, uwzględniając w nim tylko powyżej przedstawione rozwiązania.
Podstawa prawna: Art. 32 Kodeksu pracy (Dz.U. 1998 nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Przemysław Gogojewicz