Jak wpłynąć na biernego zarządcę?
Firma wymieniła rynny w całym bloku. Po pół roku, z powodu nieszczelności, zaczęła kapać woda. Moje interwencje zarówno u zarządcy, jak i w administracji okazały się nieskuteczne. Firma także się nie posuwa się do odpowiedzialności, nie chce naprawić usterki w ramach gwarancji. W jaki sposób można wpłynąć na zarządcę, aby zajął się tą sprawą?
W takiej sytuacji dobrze jest poinformować o zaniedbaniach Polską Federację Organizacji Zarządców Nieruchomości. Jest to organ powołany w celu weryfikacji pracy poszczególnych zarządców nieruchomości. Może on zarówno przyznawać, jak i odbierać licencje zarządcom, jeśli dopuszczą się poważnych uchybień proceduralnych.
W regulaminie powołanym dla usprawnienia pracy zarządców zapisano: „Zarządca powinien wykonywać powierzone obowiązki według swojej najlepszej wiedzy i woli, uczciwie, rzeczowo i z należytą starannością. Ponadto współpraca z każdym właścicielem nieruchomości winna być oparta o umowę cywilno-prawną uwzględniającą zakres obowiązków i uprawnień. Klient zawierający umowę o zarządzanie nieruchomością z członkiem PFOZiAN ma prawo oczekiwać, że zarządca ten będzie postępował zgodnie z normami etycznymi przyjętymi przez Federację. Warto podkreślić, że zadaniem zarządcy jest również zapewnienie właściwego bezpieczeństwa użytkowania nieruchomości i właściwej jej eksploatacji”.
Zatem tego rodzaju uchybienia, o których mowa jest w pytaniu, można zgłosić do:
Polskiej Federacji Organizacji Zarządców Nieruchomości
ul. Zbyszka z Bogdańca 48
80-419 Gdańsk
Podstawa prawna:
- Rozporządzanie Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (Dz.U. nr 35, poz. 314 ze zm.);
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 i nr 281. poz. 2782 ze zm.).
Przemysław Gogojewicz