Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Japonia – inne doświadczenia, prężne działanie

Każde państwo, w którym tworzone jest jakiekolwiek przedsiębiorstwo ma niemałe znaczenie dla funkcjonowania tejże firmy. Powinno ono bowiem zapewniać firmom odpowiednie warunki do działania. To właśnie od nich zależne jest w dużej mierze to, czy utrzymają się one na rynkach międzynarodowych.

Wschodnie modele

W rożnych krajach istnieją różne modele przeważających firm. Można mówić o:

  • koreańskich czebolach,
  • chińskich przedsiębiorstwach rodzinnych,
  • japońskich keiretsu.

Firmy japońskie są ostatnio coraz częściej przedmiotem zainteresowania i studiów, zarówno w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce.

Nadal jednak nie są one zbyt dobrze znane i czasami kierując się stereotypami wyobrażamy sobie, że budujemy swoje przedsiębiorstwo w oparciu o modny ostatnio wschodni styl.

Japońskie przedsiębiorstwa łączymy z kulturą wschodnią, duchowości, rodzinnością itp.

Stereotyp?

W powszechnej świadomości funkcjonuje wiele stereotypów wywodzących się z bardzo powierzchownej wiedzy. Zjawisko to charakteryzuje się głównie przecenianiem uwarunkowań kulturowych, które, jakkolwiek istotne, nie mogą przesłaniać ważniejszych przesłanek, takich jak te najważniejsze dla powstania i funkcjonowania firmy, czyli:

  • współpraca z państwem,
  • struktura przedsiębiorstw i grup.

Poza tym powszechnym zjawiskiem stało się przecenianie możliwości japońskich firm.

Mają one zarówno długą tradycje, jak i niemałe osiągnięcia na rynku globalnym, jednak faktem pozostaje, że istnieją na tymże rynku również i korporacje z innych państw, przez tyle lat nie wyparte przez Japończyków.

Ostatnie kryzysy finansowe, które dały się we znaki Japonii w 1992 i 1997 r., pokazują nam też, że system gospodarczy funkcjonujący w tym kraju nie jest niezawodny.

Przedsiębiorstwo wschodnie należy traktować jedynie jako inny sposób organizacji, oczywiście pozostający pod pewnym wpływem kultury danego kraju oraz w znacznej mierze z niej się wywodzący.

Ocenianie go jako lepszy lub gorszy nie ma sensu. Bowiem został on stworzony na zupełnie innych warunkach gospodarczych. Jednak nie należy też zapominać, że jest on po prostu specyficzny i dlatego warto go poznać, aby móc skutecznie konkurować, wykorzystując jego słabe strony wraz ze swoimi silnymi.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.