Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Konsument poinformowany o cenie

Poinformowanie klienta o cenie produktu, który zamierza nabyć nie jest jedynie obowiązkiem sprzedawcy, który obsługuje klientów na terenie sklepu, ale jest wymogiem stosowanym wobec wszelkich punktów sprzedaży.

Wywieszka z ceną

Nie oznacza to oczywiście konieczności zatrudniania sprzedawców do każdej półki, ale oznacza, że przy każdym oferowanym produkcie powinna znaleźć się wywieszka cenowa z cena i danymi o produkcie.

Mimo takiego nakazu prawnego, częste są przypadki, gdy cena naliczona przy kasie różni się od tej z półki, a rachunek płacony w restauracji czy taksówce staje się mało przyjemną „niespodzianką”.

Zasady podawania cen zawarte zostały w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 99, poz. 894).

Konsument musi dokładnie wiedzieć, ile i za co płaci czy ma zapłacić jeżeli na coś się zdecyduje. Nie przy tym znaczenia, czy miejsce, w którym się znajduje to sklep, hotel, lokal gastronomiczny, stacja benzynowa czy też taksówka.

Wywieszka cenowa powinna być widoczna, aktualna i zawierać wszystkie przydatne klientowi informacje.

Stosowne informacje

Towary, które są oferowane przez sprzedawcę potencjalnemu nabywcy powinny być opatrzone stosownymi wywieszkami, na których znajdziemy:

  • nazwę towaru,
  • cenę,
  • jednostki miar, do których odnosi się cena,
  • nazwę producenta.

Podana na tej wywieszce cena powinna być aktualna w momencie oferowania towarów.
Nawet jeżeli towar umieszczony został na ekspozycji albo innym miejscu wystawowym, powinien posiadać widoczną cenę. Nie ma w tym przypadku znaczenia czy ta ekspozycja znajduje się w samym miejscu sprzedaży, czy poza nim.

Oznacza to, że nawet jeśli wystawiony towar jest jedynie atrapą, imitacją lub wzorem towaru oryginalnego, to i tak zgodnie z przepisami powinien posiadać uwidocznioną cenę.

Jedynym udogodnieniem dla sprzedawców jest fakt, że w przypadku, gdy sprzedaje on większą ilość określonego towaru, wywieszkę wystarczy umieścić jedynie przy jednej sztuce identycznego towaru.

W sytuacji, kiedy towar umieszczony jest w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupującego, jak na przykład na zapleczu, to wówczas jego cena powinna znaleźć się w dostępnym dla kupujących cenniku.

Reklamacja

Natomiast sprzedawca, który reklamuje towar lub usługę wraz z ceną sprzedaży, powinien uwidocznić także cenę jednostkową towaru lub usługi oraz datę lub termin obowiązywania podanej ceny.

Towar może być reklamowany:

  • w czasopiśmie czy gazecie,
  • prospekcie, katalogu,
  • na plakacie, afiszu,
  • na ekranie telewizyjnym,
  • w handlu elektronicznym,
  • na specjalnie zorganizowanych pokazach,
  • jak i w inny sposób.

W sytuacji, kiedy dany towar jest sprzedawany po promocyjnej lub obniżonej cenie, to obok ceny dotychczasowej należy umieścić obowiązującą cenę, która uwzględnia rabat.

Zasada ta nie dotyczy towarów oferowanych do sprzedaży po raz pierwszy.

Zarówno w materiałach reklamowych, jak i w placówkach handlowych przy towarach przecenionych powinna znaleźć się informacja „przecena” (lub odpowiednio – „podwyżka ceny”), a także obniżona lub podwyższona cena, okres jej obowiązywania oraz przyczyny dokonanej przeceny.

Wewnątrz i na zewnątrz

Co się tyczy cen w hotelach czy restauracjach to cenniki potraw oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych powinny być wywieszone wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych.

Konieczne jest wówczas umieszczenie w cenniku pełnej nazwy potrawy lub wyrobu, określenia ilości potrawy w jednostce miary zawartej w jednej porcji (jeżeli towar sprzedawany jest na sztuki – w jednej sztuce).

Należy zwłaszcza podać ilości głównego składnika (mięsa, drobiu, ryb), dodatków uzupełniających (przystawek, deserów) i napojów.

Ponadto wymaga się, aby przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność usługową w zakresie gastronomii i hotelarstwa, muszą udostępnić swoim klientom wystarczającą ilość cenników po to, aby móc je przedłożyć zarówno przed przyjęciem zamówienia, jak i przy rozliczeniu końcowym.

Z tego samego powodu w każdym pokoju noclegowym powinien znaleźć się katalog zawierający ceny noclegu, wyżywienia lub innych oferowanych usług.

Również w miejscu przeznaczonym w tego rodzaju lokalach na odbywanie rozmów telefonicznych klient musi mieć podaną cenę za jeden impuls, a także za usługi dodatkowe związane z łączeniem rozmowy.

W przypadku stacji benzynowych ceny paliw podawane na nich powinny być oznaczone i podane w taki sposób, aby były wyraźne i czytelne dla kierowców poruszających się po drogach publicznych i zbliżających się do stacji benzynowej.

Podobny wymóg dotyczy przedsiębiorców wynajmujących lub ochraniających garaże, zadaszone wiaty i miejsca parkingowe oraz przyjmujących na przechowanie samochody.

Jak podawać ceny?

Wszelkie towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej powinny zostać oznaczone cenami na poszczególnych egzemplarzach lub na pojedynczych opakowaniach w ten sposób, aby usunięcie tego oznaczenia nie było łatwe.

Natomiast ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu usługi.

Przy określaniu ceny można tu podawać stawki godzinowe, stawki procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe, które powinny zawierać wszystkie elementy składowe ceny.

Bezpośrednie oznaczanie ceną poszczególnych towarów w sprzedaży detalicznej nie jest obowiązkowe do 31 grudnia 2003 r. tylko do takich towarów, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone lub których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących – dotyczy to m.in. towarów  małych gabarytach, żywych zwierząt, towarów dystrybuowanych przez automaty sprzedające.

Bardzo ważnym elementem ceny jest oznaczenie jakiej ilości produktu ona dotyczy, szczególnie ważne jest to w przypadku towarów wycenionych nie na sztuki.
Z tego względu cena jednostkowa uwidoczniona przy towarze powinna dotyczyć ceny za (w zależności od dostępności towaru w danych jednostkach):

  • 1 litr lub 1 metr sześcienny (dla towarów sprzedawanych wg objętości),
  • 1 kilogram lub 1 tonę (dla towarów sprzedawanych wg masy),
  • 1 metr lub 1 metr kwadratowy (dla towarów sprzedawanych według długości i powierzchni),
  • 1 sztukę (dla towarów sprzedawanych na sztuki).

Poza tym cena ta dla towarów sprzedawanych wg objętości może także dotyczyć 100 mililitrów lub 0,1 litra, a towarów sprzedawanych według masy – ilości za 100 gramów albo 100 kilogramów, jeśli jednostki te stosowane są zwyczajowo i powszechnie dla tych towarów.

Zdarza się tak, że cena jednostkowa danego towaru jest identyczna z ceną sprzedaży towaru, wówczas nie wymaga ona uwidocznienia.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.