Kto i kiedy może anulować wpis do ewidencji działalności gospodarczej?
Czy burmistrz może anulować wpis do ewidencji działalności gospodarczej, gdy nie jest uregulowana forma prawna działalności, a także kwestie dotyczące prawa budowlanego czy ochrony środowiska?
Art. 29 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje, iż organ ewidencyjny wydający decyzję o wpisie (np. burmistrz), może go również anulować. Ta prerogatywa jest zależna od jego woli i wynika z kompetencji. Zatem burmistrz nie jest zobowiązany przepisami prawa do wydawania decyzji o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej na zasadzie obligatoryjności. Ma w tym przedmiocie swobodę działania. Podstawa tej tezy jest ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jeśli więc zajdą ku temu przesłanki, burmistrz (prezydent) może anulować wpis do ewidencji działalności gospodarczej, tym bardziej jeśli niedociągnięcia dotyczą prawa budowlanego czy ochrony środowiska.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807);
- Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
Przemysław Gogojewicz