Kto powinien wypełnić druki w związku z przejściem pracownika na emeryturę?
Moja mama ma przejść w 2007 r. na emeryturę, dokładnie 6 stycznia nabywa do niej prawa. Obecnie znajduje się na zwolnieniu, ponieważ w lipcu miała lekki udar mózgu. Kto wypełnia druki do ZUS-u w związku z przejściem na emeryturę pracodawca czy pracownik?
To w interesie przyszłego emeryta leży, aby złożyć do ZUS-u właściwy formularz. Wniosek o przyznanie emerytury (ZUS Rp-1) najlepiej złożyć osobiście, ale można również korespondencyjnie.
Pismo pracownika zawierające wszystkie niezbędne informacje – dane personalne i adresowe wraz z prośbą o przyznanie emerytury i wskazanie okresu, z jakiego ma być ustalona podstawa wymiaru świadczenia, może być potraktowane jako wniosek o przyznanie emerytury. Do wniosku na druku ZUS Rp-1 należy dołączyć wszystkie dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do emerytury oraz jej wysokości, które nie zostały wcześniej złożone w oddziale ZUS (np. zaświadczenia, świadectwa pracy, zaświadczenie o wynagrodzeniu i zarobkach z innego okresu niż został wskazany do ustalenia podstawy wymiaru emerytury itp.). Druki formularzy dostępne są we wszystkich jednostkach organizacyjnych ZUS.
Należy podkreślić, że na podstawie art. 125 ust 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pracodawca ma obowiązek współpracować z pracownikiem w zakresie kompletowania dokumentów. Inna sprawa, że to zazwyczaj zakład pracy wyręcza w tym pracownika.
Podstawa prawna: Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 39 poz. 353 z późn. zm.).
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Dodatek za pracę w nocy. Ile wynosi i komu się należy?
-
Lista płac 2024 – co powinna zawierać? Omówienie poszczególnych elementów listy
-
Customer Experience w praktyce. Jak dbać o relacje z klientami prowadząc biznes online – odpowiada ekspertka
-
Cykl Edukacyjny: charakterystyka obligacji korporacyjnych i ryzyka inwestycji