Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Rejestracja pracowniczych programów emerytalnych

Jak już zostało wspomniane do powstania pracowniczego programu emerytalnego konieczne jest zawarcie zakładowej umowy emerytalnej, a następnie zawarcie umowy z funduszem inwestycyjnym, zakładem ubezpieczeń lub towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych bądź powstanie towarzystwa emerytalnego i pracowniczego funduszu emerytalnego. Konieczne jest również uzyskanie wpisu do rejestru prowadzonego przez odpowiedni organ nadzoru. Zgodnie z art. 35 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych wniosek o wpis pracowniczego programu emerytalnego do rejestru powinien być złożony przez pracodawcę niezwłocznie do wspomnianego organu.

Wniosek o wpis pracowniczy

Wniosek ten powinien zawierać: dane pracodawcy nazwę (firmę) siedzibę firmy numer REGON adres do korespondencji dokumenty źródłowe potwierdzającymi powyższe dane W załączeniu pracodawca powinien przestawić: umowę z zakładem lub towarzystwem ubezpieczeń, umowę z funduszem inwestycyjnym lub statut funduszu pracowniczego, umowę o wspólnym międzyzakładowym programie emerytalnym, zakładową umowę emerytalną, wzór pracowniczej umowy emerytalnej, informacje o tanie zatrudnienia, informacje o umocowaniu reprezentacji pracowników do zawarcia umowy zaświadczenia o braku zaległości w opłacaniu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i braku zaległości podatkowych.

Uzyskany wpis pracowniczego programu emerytalnego do rejestru powinien obejmować: 

  • zawarte we wniosku dane dotyczące pracodawcy;
  • informację, czy program jest wspólny, czy też nie;
  • formę programu emerytalnego oraz dane zakładu ubezpieczeń, towarzystwa ubezpieczeń, funduszu inwestycyjnego lub pracowniczego funduszu emerytalnego, który będzie zarządzać gromadzonymi środkami;
  • warunki uczestnictwa w programie zawarte w zakładowej umowie emerytalnej.

W przypadku, kiedy którekolwiek z powyższych danych ulegną jakiejkolwiek zmianie, to pracodawca ma obowiązek zgłosić do rejestru wszelkie zmiany w terminie 2 tygodni od dnia ich wystąpienia.

Zaznaczyć jednak należy, że zmiana zakładowej umowy emerytalnej może obowiązywać nie wcześniej niż od dnia wpisu do rejestru przez organ nadzoru powyższych zmian.

Postępowanie

Organ nadzoru jest zobowiązany do rozpatrzenia każdego złożonego przez pracodawcę wniosku o wpis programu do rejestru w terminie 1 miesiąca od dnia jego złożenia. W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia warunków wynikających z przepisów ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, organ nadzoru jest zobowiązany w terminie  1 miesiąca wezwać pracodawcę do usunięcia nieprawidłowości, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin nie krótszy niż trzy tygodnie.

Po wprowadzeniu odpowiednich poprawek lub udzieleniu koniecznych wyjaśnień wniosek rozpatrywany jest ponownie.

Zdarza się i tak, że organ nadzoru odmawia rejestracji pracowniczego programu emerytalnego. Dzieje się tak wyłącznie w przypadku wystąpienia nieścisłości w umowie czy wniosku, których nie można poprawić. Nadzór nad pracowniczymi programami emerytalnymi Nadzór nad pracowniczymi programami emerytalnymi w zakresie ich zgodności z prawem sprawuje organ nadzoru, który jest uprawniony w szczególności do żądania od pracodawcy prowadzącego pracowniczy program emerytalny wszystkich informacji, dokumentów i wyjaśnień związanych z prowadzeniem tego programu. W przypadku stwierdzenia pewnych nieprawidłowości w prowadzeniu programu organ nadzoru powiadamia o nich pracodawcę prowadzącego program i wyznacza termin do ich usunięcia.

Jednakże w sytuacji nie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, organ nadzoru może nałożyć na pracodawcę prowadzącego program karę pieniężną w wysokości do 500 000 złotych. Działalność takiego organu nadzoru wobec nieprawidłowości ze strony pracodawcy reguluje zarówno ustawa o pracowniczych programach emerytalnych, jak i ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Zgodnie z art. 40 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych do postępowania przed organem nadzoru stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego.

Rejestracja, odmowa rejestracji programu lub zmian oraz wykreślenie programu z rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Ponadto orzeka się, że minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego powinien określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady prowadzenia rejestru programów emerytalnych oraz terminy i tryb wydawania wypisów z rejestru.

Natomiast minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ma za zadanie określenie, również w drodze rozporządzenia, zasady sporządzania symulowanego planu wypłat.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.