Zaplanuj swój rozwój
Wybierając pracodawcę, warto sprawdzić nie tylko ile nam zapłaci i czy zakres obowiązków nam odpowiada. Warto wybrać firmę, której kultura organizacyjna promuje inicjatywę, pomysłowość i dokładne wykonywanie obowiązków. Jeśli jeszcze owa firma ma jasny system szkoleń i awansów – sam będziesz mógł wpływać na swój rozwój zawodowy.
Musisz wiedzieć czego chcesz
Zastanów się, jaką pracę chciałbyś wykonywać za pięć lat, na jakim stanowisku pracować i ile tam zarabiać?
Co jest potrzebne, by się na tym stanowisku znaleźć? Nauczenie się określonych umiejętności i pokazanie pracodawcy, że jest się wartym awansowania.
Dlatego wybieraj firmy, które mają jasny system szkoleń. Sprawdź to jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną albo zapytaj o to podczas interview. Sprawdź, czy szkolenia organizowane są tylko od czasu do czasu, czy też istnieje jakiś system ich planowania. Co ci bowiem ze szkolenia z zarządzania projektem, jeśli nie miałeś wcześniej treningu z pracy w grupie projektowej i nigdy żadnego projektu nie zrobiłeś?
Spytaj też, czy szkolenia dotyczą tylko umiejętności specjalistycznych (finanse, języki, produkcja itp.) czy też umiejętności społecznych (zarządzanie ludźmi, kreatywność). Jeśli nie będziesz uczestniczyć w tych ostatnich, marne są szanse na dobrą pracę na stanowisku menedżerskim.
Awansuj
Sprawdź, w jaki sposób awansowani są ludzie w firmie? Czy jeśli pojawi się wakat np. na stanowisku szefa marketingu, na początku szuka się kandydatów spośród jego zastępców, czy raczej stawia na kogoś z zewnątrz? Wybierz raczej tą firmę, która daje szansę przede wszystkim własnym pracownikom.
Oczywiście awans nie musi być zawsze pionowy – od asystenta do prezesa. Może bardziej interesuje cię to, że z asystenta staniesz się w ciągu kilkunastu najbliższych lat wybitnym ekspertem? Sprawdź, czy z czasem szefostwo będzie ci powierzać coraz ambitniejsze projekty i coraz ciekawsze pomysły do wdrożenia?
W wielu firmach istnieje oficjalny system ścieżek kariery. Wiadomo, że jeśli ktoś zatrudnił się na stanowisku asystenta w dziale marketingu, to po dwóch latach ma szanse awansować na specjalistę, po kolejnych dwóch na menedżera, po kolejnych kilku na dyrektora ds. marketingu. Wiadomo, jakimi szkoleniami i wynikami zawodowymi musi być poprzedzony każdy awans. Oczywiście system nie jest sztywny – zależy od osobowości kandydata do awansu i od tego, czy w ogóle chce awansować, a nie np. zmienić dział w firmie. Jednak stworzenie takiego systemu daje jasną sytuację: twój awans nie zależy od czyjegoś widzimisię, ale od konkretnych elementów.
Jeszcze lepsze firmy stosują tzw. coaching. Szef, zanim awansuje, musi wykształcić sobie następców. Dbać o ich rozwój, wspierać ich, odpowiadać na pytania, powierzać coraz ambitniejsze zadania. To dobra motywacja dla szefa, by dbał o rozwój podwładnych: jeśli nie wyszkoli ich, nie awansuje. Dzięki temu unika się sytuacji, w której szef nie chce inwestować w podwładnych w obawie, że przeskoczą mistrza i wygryzą go ze stanowiska.
Jeśli masz kogoś znajomego w firmie, w której chcesz pracować, spytaj go, czy stosują tam zasadę coachingu.
Inne ważne kwestie
Spróbuj też ocenić te elementy kultury organizacyjnej firmy, które wpływają na atmosferę w pracy. Czy panuje tam otwarta komunikacja? Czy docenia się to, że podwładni proponują szefom usprawnienia? Jakimi wartościami kieruje się zarząd? Przyjazna kultura organizacyjna oznacza, że znaczniej lepiej będzie się pracowało w takiej firmie – nie będzie niedomówień, obawy przed przyszłością i niepotrzebnych stresów.
Zanim jednak zaczniesz oceniać poszczególnych pracodawców, zrób sobie indywidualny plan rozwoju zawodowego. Porównaj go z możliwościami, jakie oferuje rynek pracy. Będziesz wiedział, czego oczekiwać od firmy, z którą się zwiążesz. Będziesz też wiedział, co negocjować podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
-
„Większość moich decyzji inwestycyjnych była nietrafiona” – Tomasz Czapliński, SpeedUp Venture Capital Group
-
PFR Ventures podpisało pierwsze umowy z funduszami venture capital w ramach programu FENG. Kapitał zostanie przeznaczony na inwestycje w startupy
-
Bogata oferta PARP. Trwają nabory w ramach Funduszy Europejskich