Wzornictwo przemysłowe, a własny start-up

Blisko 60 procent firm stosujących design odnosi sukces – wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. 42 procent tych przedsiębiorstw zatrudnia pracowników, którzy odpowiadają za wzornictwo przemysłowe w firmie.

Jak podkreśla Izabela Banaś z PARP, agencja ma kilka instrumentów dzięki którym można dofinansować koszty związane z wzornictwem. Jednym z nich, kierowanych do przedsiębiorców z Polski Wschodniej jest „wzór na konkurencję”. Przedsiębiorca może otrzymać środki na zrealizowanie audytu wzorniczego. Chodzi o to, by doświadczeni doradcy przeprowadzili analizę firmy i stwierdzili, gdzie jest przestrzeń na design, na projektowanie – wyjaśnia Izabela Banaś. Dodaje, że nie chodzi tutaj jedynie o projektowanie produktów czy usług ale też komunikacji, interfejsów, projektowaniu procesów tak, by produkcja była tańsza. Na audyt można uzyskać 100 tysięcy złotych a na wdrożenie rekomendacji takiego audytu można otrzymać do 3 milionów złotych.

Program operacyjny Polska Wschodnia obejmuje 5 województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Izabela Banaś zaznaczyła, że PARP rozważa wykorzystanie doświadczeń z tych pięciu województw dla całej Polski. Podkreśliła, że samo danie przedsiębiorcom pieniędzy to nie wszystko. Jest program skylab, gdzie łączy się star-upy technologiczne z dużymi firmami. Nowi młodzi przedsiębiorcy mogą korzystać z zasobów przedsiębiorstw dużych. Są też platformy startowe, gdzie wsparcie jest także kompleksowe. Start-upy mają dostęp do laboratoriów B+R, mają też środki finansowe i doradztwo.

jest jednym z tematów odbywającej się na Giełdzie Papierów Wartościowych konferencji „Innowacyjność i kreatywność w gospodarce”. Patronat honorowy nad spotkaniem objęło Ministerstwo Rozwoju.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/Elżbieta Łukowska/sk

 

Komentarze

Aby dodać komentarz Zaloguj się lub Zarejestruj w MamBiznes.pl