Jeżeli zatrudniamy pracownika to...

Nawet, jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą indywidualnie to i tak może nadejść moment, w którym stwierdzimy, że albo nie radzimy sobie z ogromem zdań, których oczekuje od nas rynek albo po prostu na tyle ustanowiliśmy i umocniliśmy nasza pozycje, że czas odpocząć i zająć się jedynie organizowaniem pracy innym. W takim przypadku najlepsza formą na zaspokojenie…

O pułapkach związanych z CRM

Wdrożenie Customer Relationship Management niesie ze sobą wiele korzyści, ale dokonanie tego wdrożenia bez konkretnego planu i bez przygotowania może nie być korzystne. Zalecenia związane z wdrożeniem CRM nie gwarantują pomyślności tego przedsięwzięcia. Nie zastosowanie się jednak do nich znacznie powiększa to ryzyko. Istnieje kilka tzw. „pułapek” związanych z pochopnym dokonywaniem wyboru CRM.  Zakup „na…

Co to jest Public Relations?

Tym artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony public relations. W kolejnych odcinkach przybliżymy Państwu tę dziedzinę i spróbujemy przekonać, że o PR nie należy zapominać również w małej lub średniej firmie. Wizerunek a PR Kształtowanie wizerunku organizacji – to jedna z najprostszych i najczęściej powtarzanych definicji public relations. Interdyscyplinarność tej dziedziny, łączącej elementy wielu nauk (ekonomii, socjologii,…

Parę słów o systemie tożsamości firmy

W warunkach silnej konkurencji rynkowej przywilejem klienta jest możliwość dokonania wyboru spośród ofert wielu firm zabiegających o jego względy. Sprzedając produkt lub usługę, które są podobne – lub wręcz identyczne jak w ofercie innych przedsiębiorstw, firmy starają się przyciągnąć konsumenta przy użyciu wszystkich dostępnych środków.  Program tożsamości firmy Klient coraz częściej czuje się zagubiony w…

PR - działać samemu czy zdać się na fachowców?

Właściciele firm budując strukturę swojego przedsiębiorstwa stają przed trudnym wyborem. Czy lepiej powierzyć działalność PR etatowym pracownikom własnej firmy, czy też może skorzystać z usług zewnętrznej firmy specjalizującej się w public relations. Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Powinniśmy najpierw porównać wady i zalety wykorzystania wewnętrznych i zewnętrznych służb PR. PR wewnętrz czy na zewnętrz? Atutem wewnętrznego zespołu…

Dlaczego kształtowanie wizerunku jest istotne dla firmy?

Wizerunek to sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez innych. Jego cechą jest zmienność i niestabilność. Może ulec wzmocnieniu, jeżeli jednak jego kolejne elementy okażą się sprzeczne – bardzo łatwo ulegnie rozpadowi. Wizerunek umożliwia realizację celów Właściwy wizerunek zapewnia firmie lub produktowi możliwość realizacji założonych celów. W warunkach silnej konkurencji rynkowej, klient zainteresowany towarem lub usługą…

Skuteczność Public Relations

Zmierzenie skuteczności działań public relations nie jest prostym zadaniem. Nie da się z matematyczną precyzją zmierzyć, w jaki sposób działalność specjalistów do spraw PR wpływa na kondycję firmy. Można zmierzyć wzrost obrotów przedsiębiorstwa. Czynniki wpływające na efektywność PR Badania marketingowe pozwalają określić oczekiwania klientów, wzrost zainteresowania danym produktem. Należy jednak pamiętać, że obok public relations…

Być liderem - cechy prawdziwego przywódcy

To czy firma odniesie sukces uzależnione jest nie tylko od wkładu finansowego, umiejętności zawodowych tworzących ją ludzi, ale także od tego czy prawdziwi liderzy znajdą się na odpowiednim stanowisku. Pożądany lider Myśląc o idealnym liderze można by powiedzieć, że posiada on następujące cechy osobowości: Poczucie własnej wartości – jest to świadomość swojej wyjątkowości, niepowtarzalności, poczucie…

Wybór strategii marketingowej

W niniejszym artykule przedstawimy krótką lekcję marketingu i główne zagadnienia z nim związane. Jeśli posiadasz własną firmę zdajesz na pewno sobie sprawę z faktu, że szeroko rozumiany marketing jest podstawą osiągania sukcesu Twojej działalności. Marketing to zespół działań mających na celu odróżnienie proponowanych przez Ciebie produktów lub usług od innych ofert. Dzięki specom od marketingu…

Strategia marketingowa

Strategia marketingowa opiera się na pytaniu, „dlaczego?”. Mając dobra strategie wiesz jak umiejętnie stosować reklamę, jak manipulować cena, jak zmieniać w odpowiedni sposób wizerunek firmy itd. Gdy masz strategię wszystko wydaje się prostsze a wykorzystywanie potencjalnych środków do zarządzania firma wydaje się oczywiste. Ocena potrzeb konsumentów Twoim pierwszym i jednym z najważniejszych zadań jest gruntowne…

Dziesięć najbardziej powszechnych błędów marketingowych

Oto lista najbardziej popularnych błędów popełnianych przez marketingowców. Dzięki niej unikniesz wpadek i skorzystasz z doświadczeń innych. Co prawda najlepiej człowiek uczy się na własnych błędach, ale czasami porostu lepiej ich unikać. Pamietaj, że… 1. Niesłuchanie klientów Większość nowych pomysłów pochodzi ze świata biznesu. Ale o tym czy dany pomysł się sprzeda zależy od konsumentów.…

Jak zaoszczędzić pieniądze w marketingu

Każdy z przedsiębiorców chce wiedzieć, w jaki sposób prowadzić marketing tanio. Generalnie, w marketingu otrzymujesz tyle, ile zainwestujesz, w związku z tym ciężko jest zrobić dobry marketing tanim kosztem. Niemniej jednak istniej kilka sposób, dzięki którym zaoszczędzisz pieniądze. Podejście, które rzeczywiście prowadzi do zaoszczędzenia pieniędzy wyraża się w robieniu tego, co należy, ale lepiej. Oszczędzamy…

PR wewnętrzna firmy

Public relation (PR) to narzędzie promocji, które wykorzystywane jest w celu kształtowania i podtrzymywania pozytywnego wizerunku firmy i jej produktów w opinii odbiorców. Wymiary PR Termin „public relation” został zapożyczony z języka angielskiegi i oznacza dokładnie: „stosunki lub kontakty publiczne, społeczne”, co nie do końca w polskim znaczeniu odpowiada znaczeniu angielskiemu, które jest znacznie szersze.…

Nowoczesny marketing - jak to rozumieć?

Jak z większością rozwijanych dziś rzeczy, idei, tak i z marketingiem wiąże się historia jego powstania. Głównymi czynnikami rozwoju marketingu był postęp techniczny i wzrost wydajności pracy, co spowodowało szybki wzrost i umasowienie produkcji. Stworzyło to rosnące bariery zbytu nadprodukcji, czyli brak popytu na towary, co pociągnęło za sobą wzrost konkurencji, a to spotęgowało potrzebę…

Pięć składników mieszanki marketingowej

Podstawą działalności każdej firmy, której celem jest zdobywanie nabywców swych produktów czy to w postaci materialnej czy też usług, jest bardzo dobra strategia i plan marketingowy. Jego realizacja zależy od skoordynowania ze sobą pięciu elementu marketingu, tego, bez czego żadna produkcja i działalność nie odniosłyby zamierzonego celu. Celowo dobrany zestaw tych elementów to tzw. marketing…

Lobbying

Lobbying (rzecznictwo interesów, grupy nacisku, pressure groups) to zorganizowane działania jednostek lub grup osób, nawiązujących kontakt z politykami i urzędnikami w celu wywierania wpływu na procesy ustawodawcze, decyzyjne oraz uzyskanie dostępu do informacji. Lobbying to również dwukierunkowa komunikacja między otoczeniem społecznym a przedstawicielami władzy. Lobby to (w tłumaczeniu z języka angielskiego) kuluary, zaściankowość pewnego działania.…