Zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

W myśl obowiązującej ustawy z dnia 13 październik 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia ministra pracy i polityki socjal­nej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szcze­gółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe można wyróżnić trzy grupy przychodów pracowniczych, które są zwolnione z objęcia składkami na ubezpieczenie emerytalne…

Metody badań marketingowych pierwotnych

Za pierwotne badania marketingowe możemy uznać takie, które możemy zastosować jako pierwsze w każdych badaniach. Poza tym należą one do najczęściej i najdawniej stosowanych. Należy również zauważyć, że nie zawsze stosowane były z taką świadomością jak dzisiaj są. Typologia badań pierwotnych Wśród pierwotnych metod badań marketingowych możemy wyróżnić następujące metody: 1.  Wywiad (techniki: personalny, listowny,…

Małe, średnie i duże przedsiębiorstwa w Japonii

Japońskie firmy cenione na rynku za swą solidność, drobiazgowość oraz tanią siłę roboczą, a stąd tańsze produkty (nie dotyczy to marek o bardzo wysokiej klasie jak Toyota czy Mitshubishi). Kilka statystycznych danych może być wyjaśnieniem dla dość dużej popularności  Japonii wśród ekonomistów i przedsiębiorców. Japonia vs. USA Na początku XX wieku Japonia posiadała bardzo słabą…

Likwidacja pracowniczego programu emerytalnego

Pracowniczy program emerytalny stanowią zakładowe umowy emerytalne, pracownicze umowy emerytalne oraz umowy z zakładami albo towarzystwami ubezpieczeń, umowy z funduszami inwestycyjnymi bądź statuty pracowniczych funduszy emerytalnych. PPE do likwidacji Pracowniczy program emerytalny mogą stanowić także umowy o wspólnym międzyzakładowym programie emerytalnym, pod warunkami opisanymi szczegółowo w artykule poświęconym zagadnieniu międzyzakładowych programów emerytalnych. Program ten, jak…

Konsument w obliczu nieuczciwej konkurencji

Wraz z ustawą z dnia 5 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. nr 126, poz. 1071) wprowadzono szereg nowych czynów nieuczciwej konkurencji, które mają chronić zarówno konsumenta, jak i producenta przed nieuczciwymi przedsiębiorstwami. „Brudne” sztuczki Za nowe czyny nieuczciwej konkurencji uznano kilka podstawowych elementów działań promocji czy marketingu: działania mające…

Konsument poinformowany o cenie

Poinformowanie klienta o cenie produktu, który zamierza nabyć nie jest jedynie obowiązkiem sprzedawcy, który obsługuje klientów na terenie sklepu, ale jest wymogiem stosowanym wobec wszelkich punktów sprzedaży. Wywieszka z ceną Nie oznacza to oczywiście konieczności zatrudniania sprzedawców do każdej półki, ale oznacza, że przy każdym oferowanym produkcie powinna znaleźć się wywieszka cenowa z cena i…

Kodeks etyczny SMB - c.d.

Zgodnie z założeniami Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego sformułowany i bezwzględnie przyjmowany przez jego członków Kodeks Etyczny, prócz wyznaczania odpowiedniego postępowania członków, ich obowiązków oraz przekazywania sobie tzw. list Robinsona, kodeks ten winien służyć również dobru klientów. Z tego względu zamieszczono w Kodeksie Etycznym SMB regulacje dotyczące sprzedaży wysyłkowej, katalogowej, telemarketingu oraz dystrybucji masowej. Bezwzględne podporządkowanie Członkostwo…

Kodeks etyczny SMB

Przynależność do Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (założonego w 1995 m.in. przez takie firmy jak: Haring Project Support, Krajowa Agencja MARCOM, NET, Poczta Polska, Present Service, Przegląd Reader’s Digest) wymaga przyjęcia na sienie obowiązków wynikających z uchwalonego przez SMB kodeksu etycznego. Cele SMB Kodeks ten został stworzony z uwagi na kilka podstawowych rzeczy nurtujących rzeczywistość gospodarczą. A…

Kodeks Etyczny SMB - telemarketing i dystrybucja masowa

Podobnie jak w poprzednim artykule poświęconym tematyce Kodeksu Etycznego SMB, a w zasadzie jego treści w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej i katalogowej, poniżej przytoczone zostały fragmenty całości Kodeksu Etycznego. Definicje Jak już zostało wspomniane w Kodeksie tym zadbano o odpowiednią definicję pojęć, mającą służyć nie tylko członkom stowarzyszenia, ale również konsumentom. Dla przypomnienia, w przypadku…

Kasy rejestrujące czyli fiskalne

Zgodnie z obowiązującym prawem polskim większość osób prowadzących działalność gospodarczą z zakresu usług podlega obowiązkowi stosowania kas rejestrujących. Kasy te mają na celu ułatwienie rozliczania się z urzędem podatkowym z podatku VAT nakładanego na towary i usługi. Kogo obowiązek stosowania kas dotyczy? Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług…

Kapitał początkowy a uprawnienia emerytalno-rentowe

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest na wniosek osoby zainteresowanej do ustalenia dla niej kapitału początkowego będącego podstawą wymiaru renty czy emerytury. Jednakże złożenie wniosku o naliczenie takiego kapitału należy do zainteresowanej osoby. Naliczenie kapitału W zależności od ilości przepracowanych miejsc, od różnorodności stanowisk, od wysokości wynagrodzeń w poszczególnych latach, zmienia się liczba dokumentów dostarczanych do…

Japonia - inne doświadczenia, prężne działanie

Każde państwo, w którym tworzone jest jakiekolwiek przedsiębiorstwo ma niemałe znaczenie dla funkcjonowania tejże firmy. Powinno ono bowiem zapewniać firmom odpowiednie warunki do działania. To właśnie od nich zależne jest w dużej mierze to, czy utrzymają się one na rynkach międzynarodowych. Wschodnie modele W rożnych krajach istnieją różne modele przeważających firm. Można mówić o: koreańskich…

Keiretsu - co to takiego?

Czasami zdaje nam się, że potęga przedsiębiorstw to jedynie wymysł Zachodu. Że tylko tam, gdzie konkurencja kapitalistyczna zagościła się na dobre, zostały stworzone z pomocą szeroko idącej prywatyzacji, braku udziałów państw, przedsiębiorstwa, które dziś wiodą prym na globalnym rynku.  Świat patrzy na Tygrysy Wraz z otwarciem na świat zmienił się zarówno nasz światopogląd, jak i…

Emocje ludzkie a reklama

Jak już wspomniano wcześniejszych artykułach na temat reklamy, nie wystarczy stworzyć projektu produktu, wytworzyć go i podać go konsumentom, bo i tak najprawdopodobniej ich nie zainteresuje. Aby produkt dotarł do świadomości ludzkiej, zachęcił ich do kupienia go, oprócz przystępnej ceny i dobrych kanałów do jego dystrybucji, potrzebuje reklamy. Walka o konsumenta Najprościej mówiąc reklama to…

Eksploatacja kas fiskalnych

Podatnik stosujący kasę fiskalną obowiązany jest do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Przepis ten dotyczy jednak każdej ze sprzedaży dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. W przypadku rozliczeń z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą stosuje się faktury rozliczeniowe podatku VAT.  Obroty ewidencjonowane Jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona…

Działalność gospodarcza obcokrajowców na terenie Polski

Po dziś dzień z wprowadzonymi niewielkimi zmianami obowiązują przepisy dotyczące zakładania przedsiębiorstw czy wchodzenia w spółki osób zagranicznych na terenie Polski zgodne z ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne (Dz.U. z 1989 r., Nr…